Lembus komt een aantal keren voor in het werk
Res Gestae van Ammianus Marcellinus. Daar moet ik nog eens naar kijken.
Inmiddels heb ik er een boek over antieke scheepvaart over geraadpleegd. Een boek dat ook de bronnen geeft. Wat ik hieruit opmaak is dat er vrijwel niets met zekerheid ober
lembus en
myoparon bekend is.
Beide van oorsprong Griekse woorden die scheepjes aanduiden al ver voor Chr.
En in beide gevallen in samenhang met piraten. De
lembos werd vooral in verband gebracht met Illyrische piraten.
Naast deze twee was er onder de kleine snelle en wendbare typen ook nog de
hemiolia.
De officiële legers zijn dit soort boottypen uiteindelijk ook gaan gebruiken. Of ze daardoor in de loop van de tijd aanpassingen hebben ondergaan is niet duidelijk, maar ligt mogelijk wel voor de hand.
Eigenlijk is er over het uiterlijk van deze boottypen vrijwel niets bekend. Ook niet over het al dan niet uitrusten met zeilen.
Verder ben ik voorzichtig met Sidonius, omdat die volgens mij helemaal geen kennis had van maritieme zaken. Deze landrot was een dichter, redenaar en bestuurder, die uitermate goed belezen was. Hij haalde zijn kennis uit antieke werken waar hij over kon beschikken. Daarom koppelde hij de Saksische piraten aan de piraten uit de Hellenistische tijd waarover hij gelezen had. En kwam zodoende de ene keer met een
lembus en een andere keer met een
myoparon op de proppen. Waarschijnlijk had hij er net zo min als wij een idee van hoe die er uitzagen.
Groet,
Dagobert
Science: An orderly arrangement of what at the moment seem to be facts.
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 10/05/2023 20:10 door Dagobert. (
bekijk wijzigingen)