In de Epigrafische Database Clauss / Slaby vind ik 50 stempels uit Berg en Dal.
Ik kan niet rechtstreeks naar de zoekresultaten linken. Als je in het zoekscherm
hier
bij ‘province’ Germania Inferior selecteerd en bij ‘place’ Berg en Dal (als je begint met typen komt een keuzelijst), dan komen ze alle 50 tevoorschijn.
Van de 50 zijn er 8 van Legio I Minervia en van deze 8 zijn er weer 5 met de bijnaam Antoniniana:
L(e)g(io) I M(inervia)
Leg(io) I M
n(ervia)
Leg(io) I Mine(rvia)
Leg(io) I M(inervia) Ant(oniniana)
L(egio) I M(inervia) Ant(oniniana)
Leg(io) I M(inervia) Anto(niniana)
Leg(io) I Min(ervia) Ant(oniniana)
Leg(io) I M(inervia) / P(ia) F(idelis) / Anton(iniana)
Helaas geen afbeeldingen en ook geen aanwijzingen voor retrograde.
Er wordt steeds verwezen naar: Schmidts-2018-8-1
En elders op de website vind ik de waarschijnlijk volledige titel. Deze zal het zijn:
Schmidts, T. 2018. Gestempelte Militärziegel ausserhalb der Truppenstandorte. Untersuchungen zur Bautätigkeit der römischen Armee und zur Disposition ihres Baumaterials. Wiesbaden.
Deze auteur heeft op academia.edu wel een inhoudsopgave staan van band 3 (dus kennelijk meer banden), maar verder is dit niet online te vinden helaas. Ik heb overigens de indruk dat het een promotieonderzoek/proefschrift betreft uit 2014.
Als ik het goed zie, dan is die van jou toch weer anders: [LE]G(io) I MI(nervia).
In jouw scherf lijkt overigens ook nog een pootafdruk te zitten, maar dat zie ik misschien verkeerd.
Groet,
Dagobert
Science: An orderly arrangement of what at the moment seem to be facts.