Home · Forum · Regels · Artikelen · Links
Nifterlaca
Welkom! Log in Registreer een nieuw account

Re: 250.000 archeologische vondsten bij Dreumel

29 augustus 2022 11:26
Die voormalige koeienstal … die ken ik wel.

Op 29 september 2017 kwam de vondsplek bij de zandafgraving bij Dreumel voor het eerst landelijk in het nieuws.
Destijds maakte ik er melding van op het forum: Mega vondsplek aan de Maas bij Dreumel

In diezelfde draad maakte ik toen ook melding van de website Expeditie over de Maas

Dat zag er toen allemaal veelbelovend uit.

Juni 2018 werden de ook in het NRC artikel genoemde “2 Dolle Dwaze Graafweken” gehouden.
Ik ben toen op 21 juni 2018 gaan kijken naar de berging van een Romeinse boomstamkano
En daar heb ik een kleine rapportage over uitgebracht met foto’s: Kleine reportage
Daarbij ook enkele foto’s genomen in de ‘voormalige koeienstal’. Kun je zo naast die foto’s in NRC leggen.

In de loop der tijd ben ik regelmatig attent gebleven op nieuwe berichten over deze geweldige plek. Maar het bleef altijd angstaanjagend stil. De mooie website van Expeditie over de Maas bleef sinds het begin ook heel erg statisch.

Helaas, helaas, commerciële belangen, centen, politiek en juridische spelletjes. Wel goed dat Niels Kerkhoven nu weer eens aan de bel trekt. Maar of hierdoor een oplossing in zicht gaat komen???

Deze hele toestand lijkt heel erg een kopie te worden van wat er aan de overkant van de Maas, bij Kessel en Lith is gebeurd. Daar waren het ook de amateurs die zich jaren lang uitgesloofd hebben om de archeologische vondsten bij de baggerwerkzaamheden te redden. Toen gaven de professionele archeologen niet thuis. Dat kwam pas jaaaaaren later, toen de zandwinningen klaar waren en de vondsten grotendeels opgeslagen in thuisverzamelingen.
In het museum Hertogsgemaal in Den Bosch/Empel/Gewande wordt iets van de spullen tentoongesteld. Nadruk ligt daar wel op de paleontologische context. Ik heb er ooit een alleraardigst boek gekocht van twee van de amateuronderzoekers. Als ik me goed herinner betaalde ik het boek aan een familielid (zoon?) die mede pogingen deed om het museum in stand te houden.

Groet,
Dagobert

Science: An orderly arrangement of what at the moment seem to be facts.
Onderwerp Auteur Gepost

250.000 archeologische vondsten bij Dreumel

Lolke 29 augustus 2022 08:14

Re: 250.000 archeologische vondsten bij Dreumel

Dagobert 29 augustus 2022 11:26

Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen