Home · Forum · Regels · Artikelen · Links
Nifterlaca
Welkom! Log in Registreer een nieuw account

Holdeurn

27 september 2022 13:07
Na de excursie van Robert blijven er natuurlijk vragen over. De relatief kleine leemkuil die Robert liet zien, leek te klein voor de grote hoeveelheid dakpannen, tegels enzovoort die in enkele eeuwen tijds moeten zijn gemaakt.

Gelukkig is er tegenwoordig de vierde versie van het Actueel Hoogtebestand Nederland (AHN) dat nog veel nauwkeuriger dan voorheen de omgeving in kaart kan brengen.

Zoals bijvoorbeeld dit kaartje.

aan de onderkant is de leemkuil te zien die Robert ons liet zien. Het ovencomplex is meteen daar boven. Maar nog onder de weg die daar loopt. Ik heb een doorsnede gemaakt over die weg en over het dal. Maar daar komt zo'n grillige doorsnede uit, dat ik denk dat niet alleen de bodem is aangegeven, maar ook de bomen.

Wat echter opvalt zijn de 90-graden hoeken van de westelijke kuil en de rechte lijnen daartussen. Dat duidt op menselijke afgraving. Of dat Romeins is, is vanaf het plaatje niet te zeggen. Er zijn in recente eeuwen ook baksteen en dakpannen fabrieken geweest. Maar aan de andere kant, er moet welhaast meer afgegraven zijn dan die ene kleine kuil en dan komt het mij vrij logisch voor dat er zo dicht mogelijk bij de ovens leem werd afgegraven. Het zou wel logisch zijn dat het nabijgelegen natuurlijke dal door menselijk handelen verder is uitgediept. Het dal daarboven laat de vloeiende lijnen zien die je verwacht als alleen de natuur het dal gevormd heeft.

Dus:
1) Het dal meteen boven de Holdeurn lijkt door mensenhanden gevormd te zijn. Het dal daarboven lijkt natuurlijker te verlopen.
2) Het door mensenhanden gevormde dal ligt zodanig dicht bij de Holdeurn dat de gedachte dat hier de Romeinen hun leem vandaan haalden zo gek niet is.
3) Het dal is zodanig groot dat het in zijn eentje al de hoeveelheid dakpannen en ander aandewerk kan verklaren die in de Holdeurn gemaakt is.
Onderwerp Auteur Gepost

Holdeurn

Lolke 27 september 2022 13:07

Re: Holdeurn

Dagobert 27 september 2022 14:46

Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen