Home · Forum · Regels · Artikelen · Links
Nifterlaca
Welkom! Log in Registreer een nieuw account

Re: leven op de grens van veen en zee

28 september 2022 17:12
Erik Springelkamp Schreef:
-------------------------------------------------------
> Dat Friesland op de route van Sleeswijk naar
> Vlaanderen ligt en mede door Angelen werd
> herbevolkt zal niemand betwisten.
>
> Hoe denk je aan te kunnen tonen dat ze vanuit
> Friesland niet via Vlaanderen en Kales gingen maar
> rechtstreeks over zee?

Dat rechtvaardigt de tegenvraag: Waarom zijn Angelen in Midden-Engeland terechtgekomen? En niet in Zuid-Engeland? Waarom kan je een rechte streep trekken tussen Angelen-Friesland-East-Anglia? Waarom zijn er alleen Saxische koninkrijken in het zuiden? Is het onmogelijk om roeiend met een Nydam-type roeiboot de zee in rechte lijn over te gaan? Het gaat dan om ca 200 km tussen de kop van Noordholland en East-Anglia. Jij en ik als zeilers/peddelaars/roeiers weten dat het niet makkelijk is om roeiend zo'n afstand af te leggen. Nochthans zijn er idioten die de Friese Elfstedentocht per ongemotoriseerd bootje volbrengen in enkele dagen. En er zijn wedstrijden over 50 kilometer die roeiend in 4 uur worden afgelegd. En je moet toegeven, het Nydam-schip ziet er snel uit smiling smiley En, wat belangrijk is, het schip is een fase in een ontwikkeling. Je kan niet in 1 x zo'n boot maken. Met de vernuftigheid die het Nydam-schip toont. En dan mag er nog aan toegevoegd worden dat het Nydam-schip van rond 320 na Chr is. Het zou mij verbazen als men voor de migratie van de Angelen niet al lang en breed met Nydam-achtige-schepen het Oosten van Engeland heeft verkend. Dat moet haast wel, want je gaan niet zomaar opeens beginnen met varen in de hoop dat je land tegen komt. De overlevering zegt dat de Angelen en Saksen waren uitgenodigd om tegen de Picten te vechten. Het is de vraag of Vortigern de Angelen/Saksen vroeg terwijl ze al in Engeland waren, of dat hij een boodschapper naar Angelen en Saksen stuurde met het verzoek. (Voorbijgaand aan of het hele verhaal rond Vortigern verzonnen is, want dat kan natuurlijk ook)

De watjes van Mariniers doen over 350 km roeien 7 dagen van Vlissingen naar London. Zie hier

Maar goed, dat is even op dat het mij nog niet bevreemd dat immigranten rechtstreeks van Friesland naar Engeland roeiden.

>
> Nu heb ik zelf ook wel geargumenteerd voor een
> vroege directe zeeroute van Friesland naar
> Engeland - Oost Anglia en Noord Humberland - maar
> ik heb daar alleen vage indirecte aanwijzingen
> voor.
>
> Hoe kom jij zo zeker van je zaak?

Ik ben zeker van dat de Angelen (en wellicht zelfs Saksen) niet via Vlaanderen gingen omdat daar nagenoeg geen Angelsaksisch aardewerk is gevonden en in Friesland des te meer. Helaas weet ik niet meer wie concludeerde dat het Angelsaksisch aardewerk iets eerder verscheen in Friesland dan in Engeland, maar het is me wel bijgebleven. Je kan natuurlijk tegenwerpen dat als men over land reist en via het kanaal oversteekt, dat de kans dat we dan aardewerk terug vinden van die reis niet heel groot is.

>
> Persoonlijk denk ik dat de oversteek Maasmonding
> naar Thamesmonding sinds Romeinse tijden een
> gebruikelijke oversteek bleef, maar dat de
> noordelijker oversteek van Vlie naar de Fens en de
> Humber al snel volgde op de vestiging van
> Angelsaksen op die kusten. Maar daar heb ik geen
> harde bewijzen voor.

Ach, ik heb ook geen harde bewijzen en dat hoeven we beide niet te leveren. Het is lastig om met een eigen voorstellingsvermogen een plausibel verhaal te maken. Wat de een plausibel vind, is voor de ander helemaal niet plausibel.
In het beste geval kunnen we zeggen dat er mogelijkheden waren om rechtstreeks danwel via het kanaal te reizen.
Maar dat de Angelen en Saxen op weg naar Engeland eerst Friesland aandeden en zich daar zelfs vestigden is meer dan een plausibel verhaal.

Groeten, Lolke
Onderwerp Auteur Gepost

leven op de grens van veen en zee

Lolke 27 september 2022 13:18

Dagobert 27 september 2022 15:12

Kenau 27 september 2022 22:37

Lolke 28 september 2022 08:57

Erik Springelkamp 28 september 2022 14:18

Lolke 28 september 2022 17:12

Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen