Home · Forum · Regels · Artikelen · Links
Nifterlaca
Welkom! Log in Registreer een nieuw account

Re: Ringwalburcht Den Burg ouder dan gedacht

30 november 2022 15:56
BartK Schreef:
-------------------------------------------------------
> Er gaan toch ook stemmen op dat de ringwalburcht
> een stuk ouder is:

Maar dan denk ik dat die stemmen nu vanwege de nieuwe OSL-datering enigszins tot zwijgen zijn gebracht.

Leuk wat ik via je link kan lezen over de bevindingen van Woltering. Ik kan het wel waarderen als iemand zo ‘los gaat’.

Maar toch heb ik nogal wat moeite met een aantal zaken, waarvan ik me afvraag waar die op gebaseerd zijn. Zie onderstaande citaten uit het stuk van Gerard Timmerman.
Hier zit erg veel speculatie achter die m.i. nauwelijks op basis van alleen archeologie te onderbouwen is.
En teksten over de Friezen zijn er uit de van belang zijnde periode nauwelijks *).

[…] daterend uit de tweede helft van de 7de en de eerste helft van de 8ste eeuw. Het was de tijd dat de Friezen ook het westen van Nederland in hun macht hadden […]

Vermoedelijk is de burg ten onder gegaan in de strijd tegen de Franken, die Texel al rond 719 in hun macht hadden.

De verspreiding van het Frankische koningsgoed in Noord-Holland, onder meer op Texel en Wieringen, wijst er op dat zich hier aan het eind van de 7de en in het begin van de 8ste eeuw belangrijke Friese strategische centra bevonden.

Kort na de overname werd in het centrum een symbool van de Frankisch overheersing opgericht: een aan St. Sixtus gewijde kerk (waarvan overigens nooit sporen zijn teruggevonden), de vroegste voorloper van de huidige NH-kerk.

*) schriftelijke bronnen i.v.m. Friezen:

De laatste vermelding van de ‘klassieke’ Friezen is uit een anonieme Panegyric voor Constantius Chlorus uit 297 AD

De bronnen met de middeleeuwse Friezen beginnen met de Vita Eligii uit 641 AD, maar komen pas goed op gang vanaf Beda begin 8e eeuw, rondom de Angelsaksische ‘missie’. En dat zonder verhalen over langere tijd daarvoor.

Uit de gehele zesde eeuw zijn er slechts twee ‘verdwaalde’ mededelingen waarin Friezen voorkomen:
1. ca 550 AD: Procopius van Caesarea, die beweerde dat Angiloi, Phrissiones en Brittones het eiland Brittia bewoonden.
2. ca 580 AD: Venantius Fortunatus, die in een lofrede op Chilperic I opmerkte dat deze koning de schrik was van de ‘ver weg wonende’ Frisones en Suebi.

Meer is er niet.

Wat er precies in of kort na 719 AD gebeurde rondom de Friezen, nadat Karel Martel zijn macht in het Frankische Rijk gevestigd had, is op z’n zachtst gezegd nogal onduidelijk.
De Vita Liudgeri van Altfried, die hier wat over meedeelt is pas geschreven 839/49.

Groet,
Dagobert

Science: An orderly arrangement of what at the moment seem to be facts.
Onderwerp Auteur Gepost

Ringwalburcht Den Burg ouder dan gedacht

Erik Springelkamp 07 november 2022 17:10

Dagobert 08 november 2022 23:06

Robert 09 november 2022 21:21

Dagobert 17 november 2022 10:35

Lolke 18 november 2022 12:31

Dagobert 19 november 2022 15:01

Lolke 22 november 2022 13:56

Dagobert 22 november 2022 22:32

BartK 29 november 2022 14:16

Dagobert 30 november 2022 15:56

Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen