Erik Springelkamp Schreef:
-------------------------------------------------------
>
> Kortom, ik vraag me af of Holland zo bijzonder was
> als in de video, of dat we een soortgelijk beeld
> langs de hele kust hadden?
Goede vraag. Mijn vermoeden gaat naar een soortgelijk beeld langs de hele kust, maar ik ben niet de expert die uitsluitsel kan geven.
Evert van Ginkel sprak regelmatig in tamelijk algemene termen over de ijzertijd. Met wel een focus op kustgebieden en niet op de rijkere ijzertijd gebieden zoals N-Brabant en Drenthe.
In het
bijbehorende artikel op de website geschiedenisvanzuidholland.nl lees ik wel dat de boeren in Zuid-Holland in de Late Bronstijd meer contact lijken te hebben gehad met de buitenwereld dan hun opvolgers in de IJzertijd.
Dit staat onder een plaatje van de vondst van een brilfibula, dus vraag ik me meteen wel af op hoeveel aanwijzingen zo’n bewering steunt.
Misschien dat Robert van Heeringen in zijn proefschrift uit 1992 iets breder heeft gekeken dan alleen Zuid-Holland:
The Iron Age in the Western Netherlands. Maar ik kan er vooralsnog geen digitale versie van vinden.
Ook in de
Nationale Onderzoeksagenda Archeologie 1.0 (NOaA 1.0) worden de late prehistorie voor Noord-Nederland (12) en die van West-Nederland (14) afzonderlijk behandeld. Dus ook daar zal het niet meevallen om ‘snel’ een goed antwoord te vinden.
Groet,
Dagobert
Science: An orderly arrangement of what at the moment seem to be facts.