Home · Forum · Regels · Artikelen · Links
Nifterlaca
Welkom! Log in Registreer een nieuw account

Re: Merovingisch Wijchen

02 april 2023 22:25
Hallo,

Wijchen ken ik toevallig. Het barst daar van de pre-historische grafvelden en helaas is het meeste daarvan in het verleden beschadigd of vernield. De kerktoren van de parochiekerk is bijvoorbeeld deels gemetseld uit scherven van grafurnen uit de oudheid, die daar in de buurt opgegraven zijn. Overal daar in de maasduinen (en daarop ligt ook de oude kern) zijn grafvelden gevonden en/ of afgegraven.

[commons.m.wikimedia.org]

Van een Merovingse bevolking in Wijchen of van bevolkingscontinuiteit is mij niks bekend (maar dat heeft niets te betekenen). Ik weet dat franse monniken uit Bourgondie in de middeleeuwen daar in de buurt land gecultiveerd hebben (te Worsum/ Overasselt, zo'n 7 km ten zuid-oosten van de oude kern van Wijchen). Dat ligt daar ook op de rand van uiterwaarden en maasduinen, net zoals een lintbebouwing van deels grote 17e en vroeg 18e eeuwse boerderijen. Die lintbebouwing loopt door van Hernen over Wijchen, Alverna, Boskant, Schatkuil, enz., naar Heumen op de oostoever van de Maas. Aan de andere kant van het Maas-Waal kanaal zien we dan de uitlopers van het Kops Plateau en verder zuidelijk aan de Maas, ongeveer vanaf Gennep, zijn er weer Maasduinen.

Die boerderijen zijn daar waar reeds sedert de middeleeuwen bevolking aanwezig was. Grof aangegeven vanaf 800 n.C. wordt het minder nat en vanaf 1200 n.C. zien we nederzettingen (dorpen, steden) ontstaan. De Merovingers hebben daar echter nog natte voeten gehad.

Groeten, Tony

2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 02/04/2023 22:46 door Wessendorp. (bekijk wijzigingen)
Onderwerp Auteur Gepost

Merovingisch Wijchen

Robert 05 december 2022 14:20

Lolke 05 december 2022 17:35

Robert 05 december 2022 21:53

Upbergen 08 december 2022 20:07

Wessendorp 02 april 2023 22:25

Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen