Home · Forum · Regels · Artikelen · Links
Nifterlaca
Welkom! Log in Registreer een nieuw account

Ansfried en Listige Immo

10 december 2022 13:34
Voor het geval er behoefte is tot verder verdieping in Ansfried heb ik een artikel gescanned waar ik het met Dagobert op de Holdeurn al over had. Het is een artikel van Jongbloed over 'Listige Immo', Irmfried zoon van Ricfried/Dodo. De Ansfrieden komen er ook in aan bod. [tsibilo.nl]

En als ik er dan toch mee bezig ben - m.i. de meest relevante publicaties m.b.t. Ansfried:
- Van Winter(1981). Ansfried en Dirk: [www.dbnl.org]
- Rolf Grosse (1987). Das Bistum Utrecht und seine Bischöfe im 10. und frühen 11. Jahrhundert
- A.D.A. Monna (1988). Zwerftocht met middeleeuwse heiligen
- Bas Aarts (1994). Ansfried, graaf en bisschop. Een stand van zaken, in: Opera Omnia II
- Hein H. Jongbloed (2009). Listige Immo en Herswind. Een politieke wildebras in het Maasdal (938-960) en zijn in Thorn rustende dochter: [tsibilo.nl]

En dan is er nog het geweldige verhaal hoe bisschop Diederik van Metz een paar schakels van de ketenen van Sint Petrus te pakken gekregen heeft. Ansfried wordt daar in niet bij naam genoemd maar volgens mij moeten hij en Wichman van Hamaland er bij aanwezig geweest zijn. Eind 10e eeuw verschijnen er in streken die we in verband kunnen brengen met graaf/bisschop Ansfried kerken die gewijd zijn aan Sint-Pieter-in-Banden. O.a. in Lommel en Hilvarenbeek: [nl.wikipedia.org]

In vertaling van John Thoben (1999). Het kerspel Beek in de Liemers:
Mirakel in het jaar 969. - Een zekere graaf van Keizer Otto, de eerste van deze naam, die bovendien familie van hem was, werd in Rome ten aanschouwe van iedereen zozeer door de duivel overmeesterd, dat hij met zijn tanden aan zichzelf begon te kluiven. Op last van de keizer werd hij naar Paus Johannes XIII gebracht om de keten van Sint-Petrus om zijn nek te laten hangen. De clerici ontpopten zich als bedriegers: zij legden een-, tweemaal een andere keten aan, maar dat hielp niets, omdat er geen kracht van uitging. Toen eindelijk de echte keten van Sint-Petrus was aangedragen en de dolleman om de nek was gelegd, droop de duivel af, schreeuwend en schuimbekkend en onder luid gejammer. Theodorik van Metz greep die keten en zei dat hij hem niet meer los zou laten, of zijn hand zou moeten worden afgehakt. Tenslotte wist de keizer de gemoederen tot bedaren te brengen en hij kreeg van Paus Johannes gedaan, dat de bisschop aanspraak mocht maken op een schakel uit deze keten. [Acta Sanctorum Junii Tomus V, blz. 452]

groet,
Robert
Onderwerp Auteur Gepost

Ansfried en Listige Immo

Robert 10 december 2022 13:34

Re: Ansfried en Listige Immo

Dagobert 11 december 2022 10:41

Robert 11 december 2022 12:08

Dagobert 11 december 2022 20:41

Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen