Home · Forum · Regels · Artikelen · Links
Nifterlaca
Welkom! Log in Registreer een nieuw account

Gaven de Friezen de Lek deze naam?

11 april 2023 22:01
Dag allemaal,

Vorige week werd mijn aandacht getrokken door een artikel in het Utrechts Nieuwsblad van 5 januari 1935. Daarin schrijft de auteur dat “Lake grensscheiding is voor het land van de Friezen”, doelende naar een verklaring voor de naam De Lek.

Toen ik hier over nadacht besefte ik dat we hier in Houten enkele weteringen hebben die op de uitgang ‘laak’ eindigen. Dit zijn de Oosterlaak, de Tuurlaak en de Westerlaak in ‘t Goy. Met name de Oosterlaak die volgens C. Dekker - Kromme Rijngebied in de Middeleeuwen (1983) hetzelfde is of overgaat in de Tuurlaak is de scheidingssloot tussen de Houtense stroomrug en de lagere delen. Ik vind de gedachte dat ‘Laak’ iets met scheiding betekent dan ook niet zo gek.

Wanneer de Friezen de naamgeving van de Lek (Lake) inderdaad tot zich hebben genomen, dan verklaart dit dus waarom ter hoogte van Wijk bij Duurstede de Nederrijn de Lek werd. Immers de Friezen zijn niet verder dan Dorestad opgerukt naar het oosten en als dat wel was niet dusdanig lang dat de rivier ten oosten van Dorestad een naamsverandering onderging.

Ik ben erg benieuwd naar jullie deskundige mening.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 11/04/2023 22:16 door Franciscus. (bekijk wijzigingen)
Onderwerp Auteur Gepost

Gaven de Friezen de Lek deze naam?

Franciscus 11 april 2023 22:01

Re: Gaven de Friezen de Lek deze naam?

Upbergen 12 april 2023 00:04

Franciscus 12 april 2023 07:09

Lolke 12 april 2023 09:49

Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen