Na lang volgen van dit forum, nu toch de tijd genomen mij te registreren en een discussie te starten.
Zelf ben ik geboren en getogen in Bodegraven, en de geschiedenis van dit dorp fascineert mij sindsdien.
Zo ook de positie van het Bodegraafse castellum i.r.t. de rest van de langs de Limes gelegen castella.
De ligging van het castellum in Bodegraven, aan de Rijn, kruisend met het water de Oude Bodegrave (zuidelijk), was een strategische.
Er zijn veel resten van de limesweg gevonden, ook van een Vicus en andere nederzetting, vervloekingstablet, en de prachtige paradehelm/ruiterhelm.
Ook de verbanden met de plaatsnamen op de Peutingerkaart, de kaart van Ortelius, het Itinerarium Antonini, en hoe we met z'n allen hieruit enige vorm van werkelijkheid proberen te halen, interesseren mij.
Zo heb ik zelf diverse vraagtekens bij zaken als;
A. Waarom is Pretorium Agrippine (naar huidige schatting Valkenburg) op de PK zo groots aangegeven, als de geschatte grootte van het castellum zeg 1ha is, (evenals Alphen a/d/ Rijn, Zwammerdam, Bodegraven, Lauri)
B. Het begon er naar mijn inziens steeds meer op te lijken dat wij Nederlanders maar de gevonden Romeinse castella langs onze Limes wilde plaatsen op de Peutingerkaart en daarna maar etymologisch proberen te koppelen om het kloppend te maken. Alphen begint met de A, Albaniana ook, dus dat zal wel kloppen. Fletio, vlak bij Vleuten-De Meern? Dat zal wel moeten kloppen. Zo denk ik dat als het castellum van Bodegraven eerder gevonden was dan Zwammerdam, dan werd het castellum van Bodegraven mogelijk wel als Nigrum Pullum bestempeld, die naam was tenslotte nog vrij en lag er mooi tussen
C. Uit de verslagen van de opgravingen bij Bodegraven is ook gebleken dat het castellum meermaals hersteld is, ook tijdens actieve bezetting. Veelal overstromingen, etc. Alsof de locatie aardig vervloekt was. Zo zou de mogelijke vertaling "zwarte grond" van Nigrum Pullum, daar aardig kloppend voor zijn.
Uitkijkende naar jullie visies en gedachten!