Erik Springelkamp Schreef:
-------------------------------------------------------
>
> Tsja, daar heb ik een heel simpele verklaring
> voor.
> Die 'Saksische kerngebieden' lagen buiten de
> interessesfeer van de Franken (en andere
> geletterde regeringen hadden nog minder
> interesse), die zich concentreerden op het
> beheersen van de ontwikkelde Romeinse provincies.
> Saksen werden dus alleen gesignaleerd als ze op
> avontuur uitgingen, maar daar waren ze dan ook een
> paar eeuwen druk mee bezig, overal langs de
> kusten.
Zeker, maar we komen ook groepen Saksen tegen die niet op avontuur waren langs de kusten.
Heel bijzonder vind ik de Saksen die we nog gaan tegenkomen bij Gregorius van Tours, die zich hadden aangesloten bij de Longobarden toen die Noord-Italië veroverden. GvT geeft er best veel informatie over waaruit volgens mij blijkt dat ze ergens uit de Auvergne afkomstig waren en er ook weer terugkeerden. Even later kregen ze het in de ‘thuisbasis’ aan de stok met Sueben die zich daar van de Frankische koningen in de tussentijd hadden mogen vestigen.
Ook zo’n bijzondere ‘club’ is de groep Saksen die een rol speelde in de opstand tegen de Visigotische koning Wamba in Septimanië. Ook daar kan ik het niet anders zien dan dat die hun thuisbasis ergens in Gallië moet hebben gehad, binnen het Frankische machtsgebied. Formeel onderhorig aan de Frankische heerschappij, maar wel met een eigen ‘agenda’.
>
> En ik heb al eens eerder geargumenteerd dat er wel
> degelijk enige aanwijzingen in de vroege bronnen
> zijn over het 'thuisland' van de Saksen, namelijk
> 'achter de moerassen' in een paar variaties.
> Aardrijkskundig liggen die moerassen in het
> gastenlandschap ten Noorden van de Lippe, het
> landschapstype waar Oost Nederland de Westelijke
> rand van is.
> [
www.nifterlaca.nl]
Zeker. En je hebt ook gelijk. Ik kan ook niet een ander ‘thuisland’ bedenken voor Saksen, voor zover we die mogen duiden als een etnische/culturele groep.
Ik neem het gebied vooralsnog wel wat ruimer. Wat mij betreft hoort het hele gebied erbij, dat later, vanaf 2e helft 7e eeuw, in beeld gaat komen als Frisia.
In de gehele periode vanaf de post-Romeinse leegte en 2e helft 7e eeuw zijn er slechts een stuk of drie/vier vermeldingen van ‘Friezen’ in de bronnen. En de naam is dan ook nog enkele keren zo vervormd dat je al de nodige goede wil moet hebben om er Friezen in te herkennen. Volgens mij betreft het in die gevallen ‘legendarische’ namen, echo’s uit een ver verleden.
Ik zie de Saksen dus ook al aan de kusten ten noorden van de Frankische heersers, bij de mondingen van de grote rivieren.
En nadat ze een tijd lang aan het avonturen zijn, zien we ook enclaves ontstaan in de gebieden langs de Frankische kusten. Bij de monding van de Loire, bij Bayeux, in Frans-Vlaanderen (de -thun namen)? en waarschijnlijk ook nog op andere plaatsen waar we in de bronnen niets over horen.
Volgens mij allemaal heel goed vergelijkbaar met hoe de Vikingen later opereerden.
Groet,
Dagobert
Science: An orderly arrangement of what at the moment seem to be facts.