Goedenavond,
Ik ben bang dat ik jullie met dat klooster op het verkeerde been gezet heb. Wat op de tekening op het eerste oog op een dorpje leek blijkt een klooster te zijn, ik heb dat dan ook vermeld. Maar dat heeft niet zo veel met de vraagstelling te doen.
Ik zal proberen beter uit te leggen wat de uitgangssituatie was, voor zover ik het begrepen heb: Oorspronkelijk is er een (west)germaanse veelal agrarische samenleving met een paar verschillende standen en vooral vrije mensen. Slavernij bestaat hier welliswaar maar het merendeel van de bevolking is waarschijnlijk vrij. Een paar honderd jaar later is het anders, de agrarische bevolking bestaat nu voor het overgrote deel uit horigen en lijfeigenen. Ouderwetse slavernij lijkt echter niet (meer) voor te komen.
Erik Springelkamp geeft reeds indicatief aan welke veranderingen plaatsgevonden hebben. Als ik m'n vraag nu opnieuw formuleren mag: "Hoe ontstaat uit een sameleving van vrije mensen (ok, in verschillende maatschappelijke standen verdeeld) een feodale struktuur met horigen en lijfeigenen."
Met vriendelijke groet,
Tony