Met betrekking tot het einde van de nederzetting in het begin van de 9e eeuw gingen mijn gedachten natuurlijk(?) meteen naar de Saksenoorlogen tijdens Karel de Grote.
Dat wordt in het artikel echter al heel snel afgewimpeld omdat het niet (exact) overeenkomt in datering. Dat vind ik nogal kort door de bocht.
Volgens de
Annales Regni Francorum zou er in 779 AD een gevecht hebben plaatsgevonden waarbij de Saksen het hazenpad kozen:
DCCLXXVIIII. […]Ad Lippeham transitur Renus fluvius, et Saxones voluerunt resistere in loco, qui dicitur Bohholz; auxiliante Domino non praevaluerunt, sed abinde fugientes reliquerunt omnes firmitates eorum. Et Francis aperta est via, et introeuntes in Westfalaos et conquisierunt eos omnes; reliqui, qui ultra Wisora fuerunt, cum se iunxisset domnus Carolus rex ad locum, qui dicitur Medofulli, ibi dederunt obsides et deinde sacramenta firmantes. Et tunc reversus est suprascriptus gloriosus rex in Francia. […]
779 […] bij Lippeham wordt de Rijn overgestoken en de Saksen willen bij Bocholt verzet plegen, maar dankzij Gods hulp kregen zij niet de overhand, maar vluchten ze weg en lieten al hun versterkingen in de steek. Voor de Franken ligt nu de weg open, ze gaan Westfalen in en maken zich meester van hen allemaal. De overige Saksen die aan de overzijde van de Wezer waren, hebben gijzelaars en eden van trouw gegeven aan koning Karel; dat was bij Medofulli, waar hij zijn leger geconcentreerd had. De roemrijke koning Karel is toen naar het Frankische Rijk teruggekeerd. […]
Dit klinkt niet alsof er een mega gevecht bij Bocholt heeft plaatsgevonden. Eerder een kleine schermutseling waarbij de Saksen en vandoor gingen.
Dit hoeft natuurlijk niet te betekenen dat ze kort daarna niet zijn teruggekeerd.
Maar die Saksenoorlogen hebben vermoedelijk toch wel in de jaren daarna de sociale structuren en machtsverhoudingen in dit gebied overhoop gegooid.
Op de Duitse Wikipedia,
lemma Bocholt lees ik:
“Im Mittelalter wuchs die altsächsische Siedlung um eine Anfang des 9. Jahrhunderts gegründete „Urpfarre“ und einen bischöflichen Haupthof an einem Übergang über die Aa.”
Helaas geen aanwijzingen waarop deze stelling is gebaseerd (abdij Werden misschien?), maar indien correct, dan is het mogelijk inderdaad zo dat er een andere organisatie is ontstaan, met nieuwe autoriteiten. De nederzetting bij Mussum is mogelijk (gedwongen?) opgegeven ten faveure van een nieuwe een stukje verderop.
Je vraag “Komt dit in die tijd wel vaker voor?” lijkt me erg moeilijk te beantwoorden. Daarvoor zijn veel data nodig in een synthetiserend onderzoek.
Groet,
Dagobert
Science: An orderly arrangement of what at the moment seem to be facts.