Arnoldus
castellanus lijkt me een soort kasteelheer, en ook de andere twee met name genoemden worden getrouwen van de keizer genoemd, dat lijken mij feodale posities (ministerialen?), terwijl de
eerzame burgers verder zonder naam blijven.
Wat de gemeenschap tot rechtspersoon maakt, is dat hen rechten worden toegekend als groep, en niet aan een vertegenwoordiger van hen. In de feodale maatschappij gaat het juist om specifieke personen die houders zijn van rechten, waarbij voor kerkelijke instituties een heilige de plaats van zo'n persoon inneemt. Maar wie dan onder die burgers (hoewel de burg nog moet worden opgeworpen) hun leider is en hoe ze dat organiseren is wellicht een beetje beneden de waardigheid van een Keizer om zich daar mee bezig te houden, zolang ze maar trouw zijn.
Wat ik wel opvallend vind is dat, terwijl er conflicten zijn tussen bisschop Godebald en keizer Hendrik, die keizer wel regelmatig over de vloer komt in Utrecht en daar ook rijksdagen houdt en er zelfs sterft.
Een ander zijspoor: door de dreiging van de Noormannen worden een aantal nederzettingen in de Lage Landen met een ringwalburcht versterkt; vooral langs de kust, maar ook Zutphen en Deventer worden versterkt, begrijpelijk, ze waren ook geplunderd. Maar waarom krijgt Groningen een ringwal met stenen poort in de 11e eeuw, juist nĂ¡ die Noormannentijd? Tegen welke dreiging? Het was een hoefijzervormige wal, zonder bescherming aan de oever van de Aa, dus het was juist geen bescherming tegen een aanval met schepen. De wal speelt nauwelijks een rol bij de interne vetes in de stad. Alleen een vereende bevolking kan zo'n lange wal effectief bemannen, kleine legertjes van interne facties glippen daar wel overheen. De Friezen uit het Noorden? In die 11e eeuw is er juist nog een zekere mate van grafelijk gezag in Frisia, Zonder redelijk goede verhoudingen tussen Groningers en de Friezen langs de Hunze zouden de handelaren uit Groningen niet kunnen opereren, dus die hele ringwal is voor die tijd nogal wat, ook vergeleken met Utrecht dat pas een eeuw later wallen krijgt, terwijl het eerder veel ernstiger bedreigd was.