Die eerste (aarden) omwalling van Groningen vormt een interessant probleem.
Ik begrijp dat daar alleen archeologische bronnen voor bestaan. Wat ik her en der las over Hamalandse muntjes en datering van hout, doen mij aannemen dat een datering in de 11e tamelijk zeker lijkt.
Komt nergens voor in teksten, dus is het ook niet geweten of die ooit op de proef gesteld is.
Inderdaad … waarom? Tegen welke dreiging? Daar ben ik nog helemaal niets over tegengekomen. Enfin, je zal er zelf ook lustig op los gezocht hebben.
De enige soort van hypothese die ik las: “Mogelijk als gevolg van de accumulatie van Utrechts-bisschoppelijke eigendommen zou vanuit het Utrechtse de aanzet gegeven kunnen zijn tot het aanleggen van een aarden wal met gracht, rondom het dorp.”
Hier, komt kennelijk uit de
Nieuwe Groninger Encyclopedie (1999).
Meer eigendommen is leuk, maar werden die dan van buiten de nederzetting bedreigd?
Zelf kom ik ook niet verder maar, misschien een beetje aansluitend op die culminatie van bisschoppelijke eigendommen, zouden we kunnen denken aan een prestigeproject van de bisschop? Zonder echte noodzaak?
Zou toch wel vreemd zijn, nog vóór een verdedigingswal rond de eigen nederzetting van de bisschop.
Groet,
Dagobert
Science: An orderly arrangement of what at the moment seem to be facts.