Rond Fère-en-Tardenois, la Justice/Sablonnière zijn 5 hele grote grafvelden gevonden. Die van Fère-en-Tardenois, la Justice/Sablonnière zelf is vanaf 300 tot 700 met 1800 graven, meer dan anderhalf keer zo groot als het grafveld van Rhenen.
Op minder dan 10 kilometer daarvandaan een grafveld met 3100 graven, daterend vanaf 480. Op 15 kilometer een grafveld met 1300 graven vanaf 475. Op 7 kilometer een grafveld met 2200 graven en even verder nog een veld met 1000+ graven.
Je zou denken dat hier de Fries en Chamaaf gingen ploegen en Franken werden.
Panegyrici Latini, VI (VII), 6.2: Eumanius, Pan. Constantino Augusto, gehouden in 310
vertaling van Boone:
Wat moet ik weer spreken van stammen uit Francia, weggehaald, niet meer uit die gebieden, welke de Romeinen vroeger waren binnengevallen, maar uit hun van oudsher eigen woonplaatsen en de verstverwijderde kusten van het barbarenland.
Opmerkelijk en ik weet het, het is mijn stokpaardje. Maar daarom niet minder opmerkelijk.... Je weet tenslotte maar nooit.
Groeten, Lolke
Panegyrici Latini VIII, 9.3, gehouden in 297
Nu ploegt dan de Chamaaf en de Fries voor mij en die beruchte zwervers, die rovers, tobben zich af in modderig landwerk. Door Uw macht, Augustus Maximianus, heeft de Frank de braakliggende akkers bebouwd, zo groent nu weer opnieuw door Uw overwinningen, Caesar Constantius, al het land dat dun bevolkt was door boeren uit den vreemde.