Lolke Schreef:
-------------------------------------------------------
> Je zou denken dat hier de Fries en Chamaaf
> gingen ploegen en Franken werden.
Wat was nu eigenlijk een Fries? En wat was een Chamaaf?
Kun je die archeologisch herkennen? Nee toch! Theuws herinnert er ons niet voor niets aan dat het oude idee dat archeologen in staat zouden zijn om grafrituelen en graf bijgaven etnisch te duiden al lang en breed achterhaald is.
Misschien is het mogelijk (of zelfs al gedaan) om isotopenonderzoek te doen op menselijke resten uit die Franse grafvelden. Daarmee kan veelal bepaald worden of ze lokaal opgegroeid zijn of niet. Zo niet, dan is helaas meestal moeilijk te duiden waar ze dan wel zijn opgegroeid.
Stel dat er een aanzienlijke momentane volksplanting heeft plaatsgevonden. Hoe groot is dan de kans dat dit met isotopenonderzoek naar boven komt? Bij enkel de lieden uit één, hooguit twee generaties zal dan ‘opgegroeid elders’ geconstateerd kunnen worden. Hoe groot is de kans dat je er genoeg van dat type tussen hebt zitten om zinnige conclusies te trekken?
De lui die begraven zijn in het grafveld van Lent … zouden we die - for the sake of argument - Chamaven mogen noemen?
Maar van de personen in dat grafveld is al vastgesteld dat ze ‘overal’ vandaan kwamen, verwanten hadden o.a. in Engeland, Centraal Europa en Italië.
Wat maakte hen dan tot Chamaaf (bij wijze van spreken)?
Als mensen zo mobiel waren terwijl stamnamen min of meer geografisch stabiel waren … wat was dan eigenlijk een Fries? En wat was een Chamaaf?
Ik verlang uiteraard geen antwoorden van jou op deze vragen. Maar zijn het terechte vragen, of zit ik maar wat uit mijn n.k te l….n?
Groet,
Dagobert
Science: An orderly arrangement of what at the moment seem to be facts.