Dagobert Schreef:
-------------------------------------------------------
> Lolke Schreef:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Je zou denken dat hier de Fries en Chamaaf
> > gingen ploegen en Franken werden.
>
> Wat was nu eigenlijk een Fries? En wat was een
> Chamaaf?
> Kun je die archeologisch herkennen? Nee toch!
Dat hoeft ook helemaal niet. Friezen waren de bewoners van een streek die van ouds bekend stond als Friesland/Frisia en de Chamaven waren de bewoners van een streek die van ouds bekend stond als (C)Hamaland. Dit allemaal analoog aan gebieden die nog steeds dit principe hanteren. Je achternaam was de naam van de boerderij waar je woonde. Zo kwamen de voorouders van mijn vrouw aan haar achternaam. Die voorouders woonden bij Dielingen in Duitsland. Dat betekent voor haar voorouders zelfs dat dit principe nog bestond in de tijd dat de Franse tijd met zijn achternamen politiek al achter de rug was.
Laat het even bezinken. Je bent in de Romeinse tijd geen Fries omdat je bij de Friezen hoorde, maar omdat je daar WOONDE. Ook als je ergens anders geboren was. Dit principe hoeft niet betrekking te hebben op de Saksen..... Maar wel op Friesland. Het is een heel mooi principe. En veel gemakkelijker te hanteren dan wanneer je moet onthouden dat je een Vandaal bent (zie het stukje van Jona Lendering over de
Grote Volksverhuizing "De meeste Vandalen die de Rijn overtrokken, vestigden zich in een onrustig Gallië, waar andere mensen zich aansloten bij Vandalen die wel verder trokken. We vinden dus de naam “Vandalen” steeds op een andere plek op de landkaart, maar de samenstelling van deze groep was steeds anders.")
Het Friezen principe wordt "bewezen"' doordat Angelen (en Saksen?) die richting het westen togen, Friesland gingen bewonen na de Grote Frieslandleegte waarbij die Angelen (Uit het gebied Angelen) en Saksen (Gebied onbekend?) Friezen werden genoemd.
> Theuws herinnert er ons niet voor niets aan dat
> het oude idee dat archeologen in staat zouden zijn
> om grafrituelen en graf bijgaven etnisch te duiden
> al lang en breed achterhaald is.
Stuur Theuws maar even naar mij voor een pittige discussie
>
> Misschien is het mogelijk (of zelfs al gedaan) om
> isotopenonderzoek te doen op menselijke resten uit
> die Franse grafvelden.
Het zoeken daarnaar moet ik helaas overlaten aan iemand die de Franse taal beter beheerst. Wel grappig dat het Griekse woord voor "plaats" is gebruikt in het woord isotopen onderzoek. Wordt eigenlijk de plaats in het periodiek systeem mee bedoeld... Maar het onderzoek is bedoeld om de "topos" te bepalen.
Daarmee kan veelal bepaald
> worden of ze lokaal opgegroeid zijn of niet. Zo
> niet, dan is helaas meestal moeilijk te duiden
> waar ze dan wel zijn opgegroeid.
Oh? Ik dacht van wel?
Detecting Mobility in Early Iron Age Thessaly by Strontium Isotope Analysis
Overigens waren de vroege middeleeuwers heel mobiel. Dus mag je haast verwachten dat daar in Noord-Frankrijk ook via isotopen analyse een link met Noord-Nederland wordt gevonden.
> Stel dat er een aanzienlijke momentane
> volksplanting heeft plaatsgevonden. Hoe groot is
> dan de kans dat dit met isotopenonderzoek naar
> boven komt?
Groot.
Bij enkel de lieden uit één, hooguit
> twee generaties zal dan ‘opgegroeid elders’
> geconstateerd kunnen worden.
Dat ene grote grafveld bevat graven van lieden die rond 300 zijn overleden.
Hoe groot is de kans
> dat je er genoeg van dat type tussen hebt zitten
> om zinnige conclusies te trekken?
Groot, als ze er tussen zitten
>
> De lui die begraven zijn in het grafveld van Lent
> … zouden we die - for the sake of argument -
> Chamaven mogen noemen?
- for the sake of argument - Dan zeker!
Hamaland.
> Maar van de personen in dat grafveld is al
> vastgesteld dat ze ‘overal’ vandaan kwamen,
> verwanten hadden o.a. in Engeland, Centraal Europa
> en Italië.
Dat is die hypermobilitieit waar Jona het over heeft.
> Wat maakte hen dan tot Chamaaf (bij wijze van
> spreken)?
Dat ze daar begraven liggen
> Als mensen zo mobiel waren terwijl stamnamen min
> of meer geografisch stabiel waren … wat was dan
> eigenlijk een Fries? En wat was een Chamaaf?
Dat heb ik hierboven uitgelegd. Geen wonder dat Friezen en Chamaven en nog wat anderen Frank werden. Ze woonden immers niet meer in Friesland. Alleen is het wel vervelend dat lang niet elk gebied naamgevend voor zijn inwoners was. Andersom kwam uiteraard ook voor. Zoals Frankrijk waar de Franken gingen heersen. Sussex waar Saksen gingen heersen... Dat is dus een tweede naamgevingsprincipe.
> Ik verlang uiteraard geen antwoorden van jou op
> deze vragen.
Je hebt in elk geval antwoorden van me gekregen. Of ik nu de enige blijf dit dit allemaal plausibel vindt, is een andere vraag.
Maar zijn het terechte vragen, of zit
> ik maar wat uit mijn n.k te l….n?
Misschien wel, maar vooral daar mee doorgaan.
>
>
> Groet,
> Dagobert
Groet,
Lolke