Lolke Schreef:
-------------------------------------------------------
> En ik vermoed zelfs dat je wel
> genegen bent om jezelf Groninger te noemen omdat
> je in Groningen woont. Je zal jezelf niet Fries
> noemen omdat een voorouder van je in Friesland is
> geboren.
Ik noem mezelf Groninger omdat ik in de Stad ben geboren en opgegroeid.
Maar ik voel me ook een import-Groninger omdat mijn moeder uit Amsterdam komt, en ik daarom geen Gronings heb geleerd, terwijl mijn vader wel Gronings sprak met zijn familie. Ik voel me daarom geen echte Groninger, maar meer een lid van de Nederlands-metropolitaanse populatie in de Stad. Ik voel me ook een afstammeling van de Friezen, omdat mijn vaderlijn terug gaat naar Termunten in de 17e eeuw. Termunten lag in Friesland trouwens, en in de 17e eeuw bestond daar nog steeds gevoel van Friese identiteit. Ikzelf claim daarom een zekere Friese identiteit, al heeft vrijwel de hele bevolking van de Provincie Groningen die identiteit inmiddels opgegeven.
Overigens noemde niet iedere inwoner van Friesland zich Vries, zo wordt verhaald van die Noorman die in Friesland woonde, met een Friese dame gehuwd was, en militair aanvoerder was van de lokale strijders die een Vikingexpeditie op de terugtocht van hun buit beroofde.
Etniciteit heeft vele dimensies: Taal, godsdienst, familie/clan, regio, politiek/militaire verbondenheid, materiele cultuur, stand/kaste. Dan is er de eigen identificatie tegenover de benoeming door anderen. Zelden vallen al die aspecten samen.
In de bronnen domineert het politiek/militaire aspect, de archeologie detecteert de materiële cultuur, familie/clan genetische relaties en enigszins geboorte/verblijfs-regio.
Over Franken gesproken, het Perzische woord فرنگی (Farangi) betekent Europeaan, Westerling, en het woord is in die betekenis ook doorgedrongen in Hindi, Urdu, Tataars, Uygurs, Birmees, Mandarijn en Cantonees, dus voor het grootste deel van de wereld zijn wij allemaal Franken.