Home · Forum · Regels · Artikelen · Links
Nifterlaca
Welkom! Log in Registreer een nieuw account

Expositie te Rhenen: Gouden Vrouwen

26 april 2024 17:44
Vanmorgen min of meer spontaan in de auto gestapt en ruim een uur later was ik in het Stadsmuseum Rhenen om de tentoonstelling ‘Gouden Vrouwen’ te bekijken, die hier al een tijdje geleden door RV Burger onder de aandacht was gebracht.

Dit was niet de eerste keer dat ik in het aardige stadje Rhenen was. Het moet zo’n 12 jaar geleden zijn geweest toen ik samen met Lolke en MWB met aanhang daar was. Toen zijn we op de Heimerberg geweest met de ringwalburcht, in de Cunerakerk, we hebben gewandeld op de Donderberg en ook het museum bezocht, dat toen nog de naam Het Rondeel voerde.
Ik kan me nog herinneren dat we daar een ontmoeting hadden (met rondleiding?) van iemand die, als ik me goed herinner, op verzoek van Lolke iets voor ons geregeld had met betrekking tot de beroemde 9e eeuwse oorkonde van Folckerus.
Hoe dan ook … dat was toen.

Ook deze keer toch weer getroffen door het knusse karakter van het museum in het voormalige stadhuis, waar ondertussen in een aparte zaal ook een bruiloft gevierd werd.
Enkele lieftallige oudere dames die als vrijwilliger over elkaar heen struikelden in hun pogingen om je van dienst te zijn, bakje koffie inbegrepen bij het entreebewijs, enfin … je snapt de setting wel, vermoed ik.

De getoonde vondsten voornamelijk van het grafveld op de Donderberg, maar ook de halsringen van Achterberg (nu niet alleen de replica’s die ze altijd hebben, maar ook de originelen) en andere vondsten uit de omgeving. Amerongen, waaronder een prachtig zwaard, en de muntschat van Remmerden.

Door de indeling van het voormalige stadhuis met vele kamers en kamertjes is de opstelling een klein beetje een doolhof, maar dat hindert niet. Het is een aardige locatie en in de voormalige trouwzaal (die in eerste instantie nog even ‘in gebruik’ was), kon een oké inleidende film bekeken worden.

De vondsten had ik vermoedelijk allemaal al wel eens eerder gezien. Zeker wat er normaal gesproken in de permanente tentoonstelling in het RMO te zien is.
Hier een riembeslag dat er mooi bijlag en dat ik me niet kon herinneren eerder gezien te hebben. Het word omschreven als: “Bronzen beslagstukken versierd met lijnpatronen en dierkoppen, 375-400 na Chr.”
Het moet op een forse (brede) riem gezeten hebben en voor een voorname uitstraling gezorgd hebben.

Curieus en natuurlijk helemaal niet vroegmiddeleeuws was ook het Schedelreliek van Cunera tentoongesteld (Collectie Metropolitaan Kapittel van Utrecht van de Oud-Katholieke Kerk van Nederland):

[C]aput Sa. Cunerae Virg; et M[...]
Hoofd (schedel) van de Heilige Cunera Maagd en Martelares

Groet,
Dagobert

Science: An orderly arrangement of what at the moment seem to be facts.
Onderwerp Auteur Gepost

Expositie te Rhenen: Gouden Vrouwen

Dagobert 26 april 2024 17:44

Re: Expositie te Rhenen: Gouden Vrouwen

Lolke 29 april 2024 10:12

Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen