Home · Forum · Regels · Artikelen · Links
Nifterlaca
Welkom! Log in Registreer een nieuw account

Re: Bordaa en Laugona

07 mei 2024 12:07
Lolke, ik ga mee met wat Erik al te zeggen had en wil nog graag enkele aanvullende opmerkingen maken.

Betreffende het derde kaartje, dat is om vele redenen erg problematisch. Zeker die ‘slurf’ naar het noorden. Overigens vraag ik me af of de maker van het plaatje wilde overbrengen dat het gebied met de donkergroene kleur de naam Austrasia droeg. Voor de betekenis van de kleuren is er de legenda. De streeknamen moet je daar volgens mij los van zien. Bovendien begon de naam Austrasia pas in de tweede helft van de zesde eeuw in zwang te geraken en dit kaartje past totaal niet bij de situatie van de toenmalige Frankische deelrijken.

De gedachte dat Lupus, dux Campanensis, niet verbonden was aan de streek Champagne, maar aan de streek de Kempen, is niet nieuw. Maar als je het hele verhaal van Lupus bekijkt ligt dat allerminst voor de hand. Zeer waarschijnlijk had hij domicilie in Laon (Lugdunum Clavatum), dat met moderne grenzen in beeld dan wel net buiten de Champagne ligt, maar of dat toen ook zo beleefd werd?
Hij hoorde duidelijk in die omgeving thuis en er is verder ook helemaal niets dat als aanwijzing opgevat zou kunnen worden dat hij veel noordelijker iets met de Kempen had. En dat geldt sowieso voor alle Franken uit die tijd!
De naam Campania, die betrekking heeft op de Kempen, duikt pas voor het eerst in de 11e eeuw in een bron op. Dat die naam op zichzelf al veel ouder kan zijn geweest wordt hierdoor natuurlijk niet uitgesloten, maar kennelijk had geen enkele auteur er weet van of er niets over mede te delen. We kennen natuurlijk wel de veel oudere naam Toxandrië, in gebruik bij enkele Romeinse auteurs en in de achtste eeuw ook weer in Frankische bronnen.
Hoe vaak de naam van Champagne in oude bronnen voorkomt en in welke vormen, daar heb ik geen overzicht van, maar die omgeving past veel beter bij Lupus, dan de Kempen.

En dan is er natuurlijk ook nog de naamkunde waarmee onderbouwd moet worden, of juist ontkracht, dat de namen Boorda en Laugona in de loop der tijd ontwikkeld kunnen zijn tot Boorne en Lauwers. Daar ga ik me niet aan wagen, maar ik ben niet gerust op een positieve uitkomst. Dezelfde twijfels heb ik overigens bij Wohra en Lahn. Maar nog maar eens benadrukt … van naamkunde heb ik te weinig kaas gegeten.

Je gaf zelf al aan niets te bewijzen en dat kan ik ook niet. In de bespreking van mijn 40e bron over de Saksen gaf ik in die noot 9 aan dat het ondanks de ouderdom toch interessant is om die twee artikelen te lezen die ik aan de bibliografie heb toegevoegd en waarin deze kwestie aan de orde komt. Ik zou zeggen: doen. Ze zijn op internet te vinden. Mocht dat niet lukken, dan kan ik wel de links voor je opzoeken.

Ik zie net dat je alweer een bericht geplaatst heb. Daar wil ik op een later tijdstip wel weer op reageren.

Groet,
Dagobert

Science: An orderly arrangement of what at the moment seem to be facts.
Onderwerp Auteur Gepost

Bordaa en Laugona

Lolke 06 mei 2024 14:59

Erik Springelkamp 07 mei 2024 03:22

Lolke 07 mei 2024 11:47

Dagobert 08 mei 2024 21:16

Edo Oostebrink 12 oktober 2024 15:22

Dagobert 07 mei 2024 12:07

Edo Oostebrink 12 oktober 2024 15:11

Erik Springelkamp 12 oktober 2024 17:19

Reiderland

Erik Springelkamp 16 oktober 2024 23:38

Dagobert 13 oktober 2024 13:31

Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen