Lolke Schreef:
-------------------------------------------------------
>
> Prima om te verdiepen in de grenzen van Austrasie.
> En zoveel mensen, zoveel tekeningen van
> Austrasie:
Die tekeningen (kaartjes) zijn allemaal gemaakt met als idee dat de politieke entiteiten in de vroege middeleeuwen op dezelfde manier grenzen hadden zoals de moderne natiestaten.
Het idee van dat soort grenzen was de toenmalige mens - als je het mij vraagt - onbekend.
Men dacht in steden, nederzettingen, landerijen, streken en daar hoorde geen exacte begrenzingen bij. Gebieden strekten zich uit tot een moeras, tot een woud, tot een rivier, tot een bergkam, etc.
Bovendien veranderden de Frankische deelrijken voortdurend, ook als er ogenschijnlijk een ‘stabiele’ verdeling was. Men pikte regelmatig steden, nederzettingen, landerijen en streken van elkaar. Of ruziede jarenlang om delen van de erfenis van een overleden medeheerser (meestal een broer, halfbroer, oom, neef, …).
Interessant in deze is het Verdrag van Andelot, dat gesloten werd tussen Guntram en Childebert II (met Brunhilde) in 587 AD. Gregorius van Tours geeft de integrale tekst ervan (IX.11).
Austrasië (of het Frankische deelrijk voor het onder deze naam bekend werd) was ook geen vaststaande identiteit. Wil je een idee vormen van dit koninkrijk, dan moet je daarbij een zeker tijdstip (korte periode) als uitgangspunt nemen.
>
> Dat de Boorne en Lauwers nooit onderdeel van de
> noordelijke begrenzing zijn geweest van Austrasie
> wil nog niet zeggen dat er geen schermutselingen
> zijn geweest tussen Lupus en Saksen en Dani.
Dat is helemaal waar

.
> We moeten nog even het onderzoek van Dagobert
> afwachten, maar ik verwacht dat ten tijde van
> Lupus die Saksen en Dani wel in het Noorden van
> huidig Duitsland te zoeken zijn.
Ik heb daar nog steeds geen concrete aanwijzingen voor. De Dani komen in de bronnen nog maar net om de hoek kijken. Natuurlijk denken we graag meteen richting Denemarken. Maar of dat terecht is? Grappig hoe Dania en Dacia in sommige bronnen als uitwisselbaar worden gezien.
> En dan zou het
> niet onlogisch zijn te denken dat de
> schermutselingen zich ook in het Noorden
> afspeelden.
Er ontbreekt helaas elke aanwijzing of de strijd/schermutseling zich binnen het Frankische gebied (inval) of er buiten, of aan de ‘grenzen’ afspeelde. Heel jammer dat die rivieren niet overtuigend geïdentificeerd kunnen worden.
> In die tijd wordt nooit gerept over
> Friezen en de Dani komen nog maar net in de
> bronnen voor. De hele periode van de Merovingers
> is een tijd van herkolonialiseren van lege
> gebieden in de Lage Landen. Bijna logisch dat dit
> leide tot schermutselingen waar niemand woonde. En
> om die reden wil ik herkolonalisatie als extra
> argument aanvoeren om het logisch te maken dat
> Bordaa en Laugona de Boorne en Lauwers zijn.
Ik denk dat in de tijd van Lupus (ca. 580) de her-kolonisatie al wel een tijdje aan de gang was.
Groet,
Dagobert
Science: An orderly arrangement of what at the moment seem to be facts.