Lolke, ik vind dat je hier nogal krampachtig reageert.
Ik gaf al aan dat ik met die hoge waterstanden geen bewijs heb aangevoerd, maar het geeft wel te denken.
Naar mijn idee hecht jij veel te veel waarde aan die zogenaamde dam van Civilis. Mijn gedachte is dat Tacitus hier ernstig overdrijft en dat er voornamelijk sprake was van natuurlijke hoogwaterstanden. Een dam zoals bij Tacitus, met dergelijke consequenties, valt op geen enkele locatie in de Rijn te plaatsen, ook niet bij Velsen.
Je blijft maar vasthouden aan die Fürstenberg als locatie, maar dat lijkt mij vrij zeker onjuist.
Misschien moet je toch nog eens V.14 nauwkeurig lezen. Civilis sloeg een kamp op “in de buurt van vetera castra”. Joost mag weten hoe we dit “in de buurt van” moeten interpreteren.
Tussen de legers lag een “groot veld dat moerassig van aard was”.
Al met al was dat dus niet voor de deur van het castra.
Ook denk ik dat je nog eens goed verder moet lezen om te begrijpen wat er achtereenvolgens gebeurde.
Uit het relaas over de finale strijd blijkt dat hij eerst is teruggedreven - of zich heeft teruggetrokken - tot oppidum Batavorum (Nijmegen) - dat hij niet wilde verdedigen. En daar vandaan zich terugtrekt op het “insula [Batavorum]”, zie V.19!
Helemaal niet raar dat hij weer later (V.23) aanwezig is bij de gecombineerde monding van Rijn en Maas.
Etc.
Heb je gezien dat mijn andere bericht inmiddels is verschenen? Ik dacht het geplaatst te hebben ongeveer gelijktijdig met die waarop deze weer volgt, maar daar was iets misgegaan. Inmiddels is het er wel.
Groet,
Dagobert
Science: An orderly arrangement of what at the moment seem to be facts.