Siatutanda hmmm, dit deed wel snel ergens ver weg in mijn achterhoofd een belletje rinkelen.
En dus heb ik snel wat zoekwerk gedaan.
Ik heb helaas niet de tijd nu om er echt in te duiken zodat ik stelling kan nemen, maar ik heb wel enkele zaken verzameld waarmee je misschien je eigen stellingname langs een meetlat kunt leggen.
Allereerst de laatste nieuwe editie van de
Geographia (
Γεωγραφικὴ Ὑφήγησις) van Claudius Prolemaeus, uit 2006.
Stückelberger, A. & Graßhoff, G. (red.) 2006.
Klaudios Ptolemaios. Handbuch der Geographie. 2 delen. Schwabe, Basel. Deel 1, p. 231
Deze editie heeft het vermeende originele Grieks en een Duitse vertaling.
Van de Duitse vertaling:
Europa, 4. Karte Gross-Germanien
----------------------------------------------
27. In der nördlichen Klimazone liegen folgende Städte in Germanien:
Flevum242………………………28º 45’…..54º 45’
Siatutanda243 (Siltutanda)……28º 20’……54º 20’
242 Wohl das Tac. Ann. 4,27 genannte Lager am Flevum Lacus/Ijsselmeer; vgl. oben zu 2,9,4.
243 Es wurde schon öfters vermutet, dass der Name aus einer missverstandenen Stelle bei Tacitus stamme (Ann. 4.73: ad sua tutanda degressis rebellibus).
Dan vond ik nog twee artikelen in het “good old” tijdschrift
SEMafoor: (pdf's)
Heinsius, F. 2009. ‘De locatie van de veldslag bij Baduhenna 28 n.Chr.’ In: SEMafoor 10.1. p. 31-33.
Bruijnesteijn van Coppenraet, W. 2003. ‘Enige Friese toponiemen in het eerste millennium’. In: SEMafoor 4.1. p. 2-9.
Bruijnesteijn van Coppenraet zou ik zeker niet onderschatten. Over de waarde van het eerste artikel doe ik geen uitspraak. Daarin wordt verwezen naar een kaart 1718 van Schotanus uitgegeven door Halma. Dat is
deze (na een download heeft de kaart voldoende resolutie om de teksten te kunnen lezen).
Groet,
Dagobert
Science: An orderly arrangement of what at the moment seem to be facts.