Erg boeiende stof Weetgierig. En dank voor de grondige uitpluizing..... Goede vriend D. had inderdaad ook zijn gedachten
hier over.
De visie van Albert Delahaye.
St.Ludger (Liudger) is net zo min een Nederlandse heilige als St.Willibrord of St.Bonifatius.
Ludger werd geboren in Suabsna, wat Zouafques is in Noord-Frankrijk. De opvatting dat het hier om Zwesen, Zuilen of Oud-Zuilen zou gaan, is nooit bewezen.
Vind het uitermate grappig dat verweten wordt dat Zwesen, Zuilen of Oud-Zuilen niet bewezen is volgens D. En vervolgens komt er geen bewijs voor Zouafques.....
Het lijkt mij dat Suabsna en Suecsnon ook uitgesproken dienen te worden als Swabsna en Swessnon. Dus die u die een double u kon aangeven. Net zo als Andouerpis dat uitgesproken moet worden als Andwerpis......Het is toch wat met die w .......
In elk geval zou vanuit die opvatting Zweser Eng te verklaren zijn......
Heb nog zitten zoeken rond Maastricht....
Want je weet maar nooit hoe we Hans aan een nieuwe leuke visie kunnen helpen. Daar vlak bij ligt Zussen..... Hoe zou dat in het Limburgs klinken? Lijkt dat wat op het duitse Schwester? Schwester=Swessnon=Zussen? Ik hoop dat Hans behalve het Latijn en Grieks ook het Limburgs meester is...... zou misschien nog verrassend kunnen zijn......
Ik heb in elk geval dit verhaal met interesse gelezen.
Groeten, Lolke