Home · Forum · Regels · Artikelen · Links
Nifterlaca
Welkom! Log in Registreer een nieuw account

Re: Liudger in Zouafques ?

25 april 2011 23:03
De traditie dat Liudger in Zouafques geboren zou zijn ken ik niet. Wel ken ik werk van Delahaye waarin hij stelt dat Suabsna als Zouafques gezien zou moeten worden. Nu kan ik wel uit zijn werk citeren, maar dat maakt het een soort van cirkelredenering (niet echt, maar toch winking smiley ). Het zou goed zijn als er wat ander materiaal in het kader van Suabsna / Zouafques zou komen. Dat zou nog geen bewijs zijn dat Ludger daar was, wel dat er een Suabsna in Frans-Vlaanderen gevonden kan worden.

Dat materiaal heb ik enigszins via fragmentweergave uit Google kunnen peuteren. Om overtuigend te kunnen zijn is het echte boek nodig. Dat heb ik helaas niet. Daarom de volgende twee fragmenten.

Het begint bij "Toponymie van Velzeke-Ruddershove en Bochoute, Volume 1" van Durme. In het getoonde fragment staat:

l'Aisne) ; *Primiaco (Prémesques, Prémy); *Rantiaco (Arneke, Renty)'*Setiliaco (Setques, Zellik); *Suebiaco (Zouafques, Zwijveke); *Wariniaco (Warnecque, Wargnies-le-Grand, Wargnies-le-Petit ) ; *Venetiaco (Denderwindeke, ...

Wat dit precies betekent weet ik niet. Er lijkt een relatie tussen oude vormen (in het Latijn?) en nieuwe vormen gelegd te worden. Zwijveke zou dan dezelfde stam hebben als Zouafques ?

Dan hebben we het "Lees- en leerblad voor alle verstandige Vlamingen" genaamd de Biekorf, volume 7. Daar zag ik staan:

was, is ook gemakkelijk af te leiden van Suabo, genitif Suabon, suaben (met eene bilabiale spirantische b, die tusschen klinkers in het latere Dietsch de labiodentale spirans v geworden is). - Zouafques moest te dezer plaatse ook vermeld worden

Het is een crime het terug te vinden met die fragmenten. Slecht reproduceerbaar helaas......maar goed, een gegeven paard in de bek kijken is ook zowat....

In elk geval boeiend de link 'Suab*' - 'Zouafques' eens ergens anders te vinden. Benieuwd of iemand kan aantonen dat ze dit van Delahaye hebben smiling smiley

Nu ken ik geen Liudger kerken en/of andere monumenten daar in die buurt, dus met deze overeenkomst houdt 'de traditie' even op. Om Zouafques meer op waarde te kunnen schatten, is meer inzicht in de samenhang met andere namen als Werethina en Werinon noodzakelijk. Maar dat is voor een andere keer. Want om daar zaken over te stellen, moet ik ook voor Zwesen/Zuilen/Ruwiel iets zeggen over de samenhang met die twee namen.....
Onderwerp Auteur Gepost

Liudger Thiadgrimszoon

Weetgierig 22 april 2011 11:25

Re: Liudger op de Zwesereng?

Weetgierig 22 april 2011 22:02

Lolke 24 april 2011 10:41

hans kreijns 24 april 2011 11:30

Weetgierig 24 april 2011 21:46

Lolke 25 april 2011 23:06

Weetgierig 24 april 2011 21:25

Dagobert 24 april 2011 21:55

Weetgierig 24 april 2011 22:27

Dagobert 24 april 2011 13:28

Weetgierig 24 april 2011 22:22

Dagobert 25 april 2011 13:05

Weetgierig 25 april 2011 13:37

Dagobert 25 april 2011 21:27

Weetgierig 25 april 2011 21:52

Dagobert 25 april 2011 16:21

Re: Liudger in Ruwiel

Weetgierig 24 april 2011 21:18

Re: Liudger in Zouafques ?

Weetgierig 25 april 2011 23:03

Re: Liudger verdwaald?

Dagobert 26 april 2011 18:35

Re: Liudger verdwaald?

Weetgierig 26 april 2011 21:16

Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen