Dat de toponiemen Zwijveke en Zouafques 'dezelfde' wortels hebben, daar is Gysseling het ook mee eens:
ZWIJVEKE [Sint-Gillis : De : OVl]
Sueueka • 1223 • G Zw 3
Sueueke • (1223) • G Zw 6 en 7
ZOUAFQUES [Zouafques : Om : PdC]
Suaueca • 1164 • P Ln 2588/8
Suaueka • 1193 cop. 1775 • O 803 I n° 376
Die attestaties lijken wel gruwelijk veel op elkaar. Het zal de context in de bronnen zijn waardoor de ene bij Zwijveke en de andere bij Zouafques wordt ondergebracht.
Zonder de bronnen zelf valt daar verder weinig over te zeggen.
Door de in een van jouw quotes genoemde verandering van
b naar
v, (zijn die twee misschien zelfs geheel verwisselbaar?) gingen mijn gedachten ineens naar de stam der Sueben.
Die naam wordt ook wel geschreven als Sueven.
In het nu zou die naam voortleven in de landstreek Zwaben (Schwaben).
Zou Sueveca / Suaveca kunnen duiden op een nederzetting van Sueben?
En verdraaid, al zoekende heb ik beet!
In
St-Gillis (deelgemeente van Dendermonde) durven ze te beweren:
De eerste naam van deze gemeente was "Sueviacum, Zwijveke".
Sueviacum kan toch weinig anders verstaan worden als woonplaats van Sueven / Sueben.
Maar ik zei nadrukkelijk: 'durven ze te beweren'! Want volgens mij is deze naam ontsproten aan een creatief brein in Oost-Vlaanderen en niet gebaseerd op een vermelding in welke bron dan ook.
Op de Vlaamse Wikipedia zijn ze ook creatief met de naam
Sueeven (Sueben):
De noame ‘Zeeuwn’ is e gegermaniseerde vorm van ‘Sueevn’. Ôok de woordn Zweedn, Schwaben, Zwevezele, Zwevegem en Zweveloo (Drenthe) zyn ofgeleid van de Sueevn.
Zo creatief zijn ze in Zouafques kennelijk (nog) niet geweest.
Al met al lijkt Liudger inmiddels een beetje verdwaald te zijn.
Liudger was toch geen Sueb / Suab / Schwab
Al was hij waarschijnlijk wel een Zwaaf. In de betekenis van 'vrijgezelle jonge man in de bloei van zijn leven'
Wat zou trouwens de etymologie van het woord 'Zoeaaf' zijn? Toch niet 'iemand uit Zouafques'?
Tja, Liudger en zijn geboorteplaats Suecsnon (en Suabsna, het goed van zijn vader en opa). Zijn we inmiddels veel wijzer geworden? Wat heeft deze zoektocht tot nu toe opgeleverd?
Voor mij sowieso een hoop plezier, maar daarnaast zie ik voor de determinatie van 'Suecsnon' nog steeds als belangrijkste aanknopingspunt de lijst met toponiemen waar het in de goederenlijst van Werden tussen staat.
Maar met Weetgierig weet je het nooit, die tovert vast en zeker nog een konijn uit de hoed
Groet,
Dagobert
Science: An orderly arrangement of what at the moment seem to be facts.