Home · Forum · Regels · Artikelen · Links
Nifterlaca
Welkom! Log in Registreer een nieuw account

Waar Walburga heen ging

26 april 2011 22:19
Vandaag las ik wat over opgravingen ter plekke van de gesloopte Sint Walburg-kerk van Groningen. Dat bleek een hele boeiende lijn te zijn die ook weer met de Saksen gelinked kan worden. Ik moet eigenlijk nog van alles na lopen, maar ben dermate enthousiast dat ik alvast de 'leads' deel.

De Walburgkerk zou al heel oud zijn. De Groningers hebben ooit gedacht dat het gebouw opgericht was tegen de Noormannen. Hieronder staat de kerk verstopt achter de Martinikerk, het is dat 'octogonalige' gebouw:

Van Giffen, de man die ook Ezinge mee heeft opgegraven, heeft dit oude gebouw mee opgegraven. Hij komt tot een bouwdatum van na het jaar 1000, 11de eeuw. Op het Wikipedia lemma staat dat bisschop Burchard van Utrecht opdrachtgever zou zijn. Dat zou dan helemaal begin 12e eeuw zijn.

De beschermheilige van deze 'Utrechtse' kerk is niet Liudger, is niet Willibrord, is niet Bonifatius, maar Walburga. Zij zou een nichtje van Bonifatius zijn geweest (althans, het Engelse lemma op Wikipedia) zegt momenteel dat hij de broer van haar moeder was. En moeder zou weer getrouwd zijn geweest met 'Richard the Pilgrim'. Volgens zijn Engelse lemma:

Saint Richard the Pilgrim (also St Richard of Wessex, St. Richard the King, St. Richard the Saxon, St. Richard of Swabia) is a saint of the Christian Church. He was born in Wessex, England.[citation needed] He was the brother-in-law of Saint Boniface (Archbishop of Mainz) and father of Saints Willibald (Bishop of Eichstätt), Winnebald or Winibald (Abbot of Heidenheim), and Walburga (Abbess of Heidenheim). Richard, his supposed wife Wuna and their three children are depicted together at St Walburga's shrine in Eichstätt.

Wat mij hier bij dit lemma opvalt bij de vader van Walburga zijn de links met de Saksen (Wessex, Saxon) en de term 'Swabia'. Puur toeval dat dit op Sueven en Suabsna lijkt? Wat zou de bron geweest zijn van dat 'Swabia' ? Het Duitse lemma heeft

Der Heilige Richard von Wessex, auch Richard der Sachse, Richard der König, Richard von England, Richard von Lucca, Richard von Schwaben oder Richard der Pilger soll in den frühen Jahren des 8. Jahrhunderts westsächsischer König in Wessex gewesen sein. Er wird traditionell als Bruder des Wynfreth angesehen, der 719 von Papst Gregor II. den Namen Bonifatius erhielt und der als Apostel der Deutschen Germanien missionierte.

Naast haar vader heeft Walburga ook nog twee bekende broers. Op de Wikipedia dan. Het gaat om Wunibald en Willibald. Er schijnt een sterke link met Eichstätt te zijn. Daar zou Bonifatius in 740 een klooster gesticht hebben. Waarna Willibald er bisschop geworden zou zijn.....

....kenners van mijn bijdrage zullen inmiddels denken "wanneer begint hij over dat Eichstatt wel heel ver in het oosten van Duitsland ligt". Nou nu dus. Ik vind dit heel ver voor Angelsaksische monniken in die tijd. En dan dit op het Duitse lemma van Eichstätt:

Um 880 Überführung der Gebeine der Schwester des hl. Willibald, der hl. Walburga, von Heidenheim nach Eichstätt; an ihrem Grab 1035 Gründung eines Benediktinerinnen-Klosters; bis heute Wallfahrtsziel. Nahezu weltweite Verbreitung der Verehrung dieser Heiligen.

Vergelijk dit eens met haar verering op haar Duitse lemma:

Die Heiligsprechung Walburgas durch Papst Hadrian II. erfolgte am 1. Mai (vermutlich im Jahre 870) anlässlich der Umbettung ihrer Gebeine, veranlasst durch Bischof Otgar von Eichstätt. Ihr Grab befand sich zunächst in der Heilig-Kreuz-Kirche, heute im Benediktinerinnen-Kloster St. Walburg in Eichstätt.

Dit is na de deportaties van de Saksen.....die ik vooralsnog vanuit het westen naar het oosten gedeporteerd zie worden. En typisch genoeg heeft Walburga naast een kerk in Zutphen en Groningen ook weer kerken in Vlaanderen:

Meldert in Oost-Vlaanderen.
Antwerpen op het randje van Oost-Vlaanderen
Brugge in West-Vlaanderen.
Oudenaarde in Oost-Vlaanderen.
Veurne, in West-Vlaanderen, op de grens met Frans-Vlaanderen.

En er is ook nog een Walburga kerk in Wéris. Niet in Vlaanderen, wel in Wallonië. Verder valt me de lijn Groningen, Zutphen, Arnhem op. De oostkant van de Noordelijke Nederlanden, nabij wat ook wel als 'Saksisch' wordt aangeduid.

Is hier wellicht weer een Saksische van rond de 'Kanaalkust' heilig verklaard en zijn haar relieken naar het nieuwe Saksenland gebracht? En is bij een mogelijke 'kolonisatie' van Nederland vanuit 'Duitsland' begin tweede millennium Walburga meegenomen door Saksen uit het oosten?

Vragen, vragen, vragen. Ik moet de bronnen maar eens te pakken zien te krijgen......kan ik meteen zien hoe wild de aannames op de Wikipedia lemma's zijn grinning smiley
Onderwerp Auteur Gepost

Waar Walburga heen ging

Weetgierig 26 april 2011 22:19

Re: Waar Walburga ook stond beschreven

Weetgierig 27 april 2011 22:46

Dagobert 30 april 2011 17:03

Weetgierig 30 april 2011 20:05

Dagobert 01 mei 2011 14:19

De mirakelen van de heilige Walburg in Tiel

Dagobert 01 mei 2011 17:21

Gebeurtenissen van deze Tijd

Erik Springelkamp 14 februari 2022 17:48

Re: Gebeurtenissen van deze Tijd

Dagobert 14 februari 2022 22:24

Weetgierig 01 mei 2011 20:22

Re: Waar Walburga heen ging

Dagobert 27 april 2011 23:45

Re: Waar Walburga heen ging

Weetgierig 28 april 2011 22:31

Sint Walburg Groningen architectuur

Dagobert 29 april 2011 16:01

Re: Sint Walburg Groningen architectuur

Weetgierig 29 april 2011 21:48

Re: Sint Walburg Groningen architectuur

Dagobert 30 april 2011 17:18

zijn we Walburga's nacht niet vergeten? winking smiley

Lolke 01 mei 2011 23:42

Re: zijn we Walburga's nacht niet vergeten? winking smiley

Weetgierig 02 mei 2011 21:27

Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen