Kees Nieuwenhuijsen, fijn dat je meedoet op dit forum. Dat geeft me de kans om te reageren op jouw interpretatie op mijn visie van de Lex Frisionem (Bavel, 5-11-2011). Ik heb die interpretatie niet helemaal begrepen, op een of andere manier liet je het oostelijk en het westelijk gebied waarvan de Lex Frisionem spreekt aan elkaar grenzen. Dat kan in ieder geval niet kloppen met de situatie zoals ik die voor me zie.
In mijn visie gaat het om drie gebieden waar Friezen woonachtig zijn (niet alles hoeft tot Frisia te behoren).
Het oostelijk gedeelte is voor mij het gebied tussen Wezer (Wisera) en Oude IJssel-IJssel (Laubachi). In dit gebied wonen naast Friezen ook Saksen.
Het centrale gebied ligt tussen Oude IJssel-IJssel (Laubachi) en Fli-Flethite (Flethite bij de Utrechtse Heuvelrug). Overigens mag deze laatste grens ook westelijker liggen, er waren vele Vlieten.
Het westelijk gebied is dan het gebied tussen Fli-Flethite en het Sincfal (evt. het Zwin).
Frisia grenst volgens mij in het zuiden aan de Maas (de lijn Wesel-Maas). Ik zie geen problemen i.v.m. de Lex Frisionem in mijn zienswijze.
Dat sommige bepalingen van de Friese wet overeenstemmen met de Saksische wet in het oostelijk deel lijkt me voor de hand liggend, in het oostelijk deel woonden zowel Friezen als Franken. Zolang niet duidelijk is voor welk gebied de “Ewa ad Amorem” gold valt hier weinig uit te concluderen. Het zou m.i. mogelijk zijn dat deze wet gold voor een gebied ten zuiden van de Maas.
Groet, Hans.