kurtwayenberg Schreef:
-------------------------------------------------------
> Wat de Lagbeki discussie betreft (waarover deze
> thread zich toch lijkt op te concentreren) vind ik
> dat Kees Ijpelaan toch wel een zeer sterk punt
> heeft met het linken van Radboud, notoir heerser
> der Friezen. met Laubach, gemeente Lobbes (zowel
> in de belegering van het klooster als in het
> visioen van een van zijn abten als ik het goed
> heb...)
>
Het linken van Radbod met Lobbes vind ik geen sterk punt. Op de website van IJpelaan staat hierover veel geschreven. In feite valt er niet zoveel over te zeggen.
Alle relevante informatie is terug te voeren op twee bronnen:
- Vita Erminonis (MGH SRM IV, p. 465 – 466; zie ook Halbertsma, Frieslands Oudheid, p. 90).
- Liber Historiae Francorum (LHF) (MGH SRM II, p. 325 – 327).
Daarnaast heb ik gekeken naar:
- Continuationes van Fredegar (MGH SRM II, p. 173 – 174); gebaseerd op het LHF maar geeft soms een enkel nieuw detail.
- Annalen van Sint-Amand (MGH SS I, p. 6).
Andere historische bronnen en studies laat ik buiten beschouwing, want die zijn, voor zover ik kan overzien, allemaal afgeleid van de bovengenoemde.
De Vita Erminonis zegt dat de Friese vorst Radbod in het jaar 719 een groot leger op de been bracht om het rijk der Franken binnen te vallen, maar dat hij stierf voordat de eigenlijke aanval plaatsvond. Abt Ermino van Lobbes had een visioen over de dood van Radbod.
Over het precieze doel van de aanval zegt de Vita alleen “Francorum terras”. Als de aanval specifiek op Lobbes was gericht dan zou de biograaf dat wel hebben vermeld.
We kunnen hieruit alleen concluderen dat de roem van Radbod zich uitstrekte tot het zuiden van het huidige België. Dat Radbod in de wijde omtrek bekend was is niet verwonderlijk: hij voerde diverse veldslagen en zijn dochter was getrouwd met de zoon van Pepijn van Herstal.
Het LHF noemt in het jaar 715 een vriendschapsband (amicicias) van Radbod met koning Dagobert en diens huismeier Ragamfred. In de Continuationes is het zelfs een verbond (foedus). In het jaar 717 is er een veldslag tussen enerzijds Karel Martel en anderzijds koning Chilperic (opvolger van de inmiddels overleden Dagobert) en Ragamfred. Die veldslag vindt plaats bij Vinciacum (volgens de Continuationes: in de regio Kamerijk). Deze slag wordt ook kort genoemd in de Annalen van Sint-Amand, daar alleen met de namen van Karel en Ragamfred.
Nergens staat dat Radbod aan deze slag meedeed. Ik concludeer dat hij niet van de partij was: als zo’n bekende vorst er wel bij was geweest, dan had de kroniekschrijver dat wel vermeld.
Deze en andere bronnen beschrijven nog meer militaire activiteiten van Radbod, maar niets in de (verre) omtrek van Kamerijk of Lobbes.
Al met al biedt het bronnenmateriaal dat ik heb bekeken geen grond voor een speciale ‘link’ tussen Radbod en Lobbes.
Het is in deze goed om nog eens onder de aandacht te brengen dat het rijk van Radbod zich niet over geheel Frisia uitstrekte, maar zich beperkte tot het Midden-Nederlandse rivierengebied en delen van Holland. Waarschijnlijk is hij nooit in Noord-Nederland, in de buurt van de Lauwers, geweest; daar zaten weer andere machthebbers. Zie hierover mijn studie naar de afstamming van de Hollandse graven:
http://www.keesn.nl/graven.
(Dit artikel is in 2009 gepubliceerd in het tijdschrift
De Nederlandsche Leeuw. Ongetwijfeld gaan er nu mensen tegenwerpen dat dit tijdschrift nooit bestaan kan hebben, en dat het artikel feitelijk verscheen in
De Vlaamsche Leeuw. Daar moeten ze dan maar onder elkaar een separate thread over opzetten.)
Al met al was er dus in 717 een veldslag bij Vinciacum waaraan niet werd meegedaan door een beroemde vorst die niets te maken had met de Lauwers of met Lobbes. Leuk om te weten, maar hieruit kan niets geconcludeerd worden met betrekking tot het rechtsgebied van Lex Frisionum.
Vriendelijke groet,
Kees
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 11/11/2011 18:42 door Kees Nieuwenhuijsen. (
bekijk wijzigingen)