> Er zijn altijd wel spectaculaire archeologische
> vondsten waarvan je kunt beweren dat ze eigenlijk
> niets voorstellen.
En zo is er altijd wel geomorfologie die je kunt negeren. .......en zo zijn er altijd mensen die al gauw overstuur zijn van een grote fibula (en er meteen een lokale elite aan verbinden)
> En er zijn altijd wel moderne
> plaatsnamen te vinden die ongeveer lijken op de
> namen in de oude geschriften.
Of oude plaatsnamen. Die er ook op lijken. Maar die het vast niet zijn. Omdat de traditie gewoon anders is
> Ik wil nog eens benadrukken dat de tempelschender
> uit Lex Frisionum niet zomaar in een watertje werd
> gestraft, maar op het strand dat door de vloed
> wordt overstroomd.
Als er sprake is van getijdewerking in de bronnen, dan verwacht je inderdaad wel dat het ergens aan zee is. Of in de buurt van de zee. Zo lag Groningen nog vrij lang aan
zee.....
> Tenslotte is het me niet duidelijk hoe in
> eenzelfde regio twee verschillende wetten van
> toepassing kunnen zijn. De wet van oostelijke
> Frisia lijkt weliswaar in sommige opzichten meer
> op Lex Saxonum dan op de wet van de rest van
> Frisia, maar er zijn daarnaast ook grote
> verschillen tussen Oost Frisia en Saksen, vooral
> in de weergeld-bedragen en -verhoudingen. Wanneer
> je die grote verschillen tegelijk van toepassing
> wilt laten zjn op eenzelfde regio, dan ontstaat
> een beeld dat ik 'niet coherent' noem.
Tenzij het over stammen/clans gaat. Dus dat er twee bepalingen zijn "je moet een Fresoon zijn.....en het geldt in een bepaald gebied". Aparte wetten voor aparte etniciteiten in hetzelfde gebied. Overigens heb ik me nog niet verdiept of dit ueberhaupt het geval is. Dat de wetten elkaar wat betreft geografische ruimte overlappen.....