> Dat een abt van Lobbes droomt over de dood van
> Radbod heeft een hele andere achtergrond.
Gaaf! Je was er bij
> Dankzij
> dit forum ben ik al meerdere artikelen
> tegengekomen die ingaan op de politieke en
> hagiografische bij-bedoelingen van
> kloosterkronieken. Die kroniek wil gewoon
> benadrukken hoe bijzonder die abt Ermino wel niet
> was.
Nou. Het is natuurlijk fantastisch dat we nu achter de motivatie zijn van de schrijver. Al die mensen maar gissen en jij weet het
Even wat serieuzer: ik vind het geen gekke redenering van je. Ermino krijgt een soort telepathische gaven toegeschreven. Het lijkt erop alsof iemand of iets op een hoger plan geschreven moet worden.
> Hij voorzag de dood van een staatsvijand
> nr.1! Wat een talent, wat een heilige, kom naar
> onze processies en aanbid zijn relikwieën.
Zoiets.....
> Of die
> Radbod ooit in de buurt van Lobbes is geweest,
> heeft hier dus niks mee te maken.
...dit is natuurlijk wel heel snel door de bocht en wel heel stellig. Ondanks het aanwrijven van telepathische gaven, kan het nog steeds zo zijn dat mensen in Lobbes wel degelijk in de piepzak zaten omdat Radbod in de buurt dreigde te komen. Het kan er dus wel wat mee te maken hebben.
Als die mensen helemaal aan de andere kant van het Frankenrijk zaten, dan vraag ik me af hoe indrukwekkend Radbod nu was. Zeker als het om het gewone volk ging. Hoeveel kennis hadden die nou van alle 'warlords' die in de verschillende gebieden actief waren? Uitsluiten kan ik het hiet, maar meer nabijheid vind ik wel logischer. Hoeveel berichten hebben we van abten in de buurt van Soissons en Quierzy die Radbod zien aankomen? ......(zul je net zien dat daar geen klooster in de buurt staat....).