Leuk bezig. Vanuit de discussies op het forum (en de verwijzingen naar bronnen en teksten) is wel duidelijk dat Friezen bijna overal als handelaren bekend stonden, maar ik ben nog nergens tegen gekomen dat de naam Fries ook echt 'handelaar' is gaan betekenen. Het zette mij wel op het spoor om eens te zoeken op de termen lombard en lombaert. Die naam is van origine gebaseerd op geldhandelaren uit N-Italië en ik vermoedde dat dit mogelijk een afkomstnaam kan zijn. Echter, het blijkt dat de term lombaert een beroepsnaam is geworden en vervolgens een familienaam. Toch een signaal om scherp te blijven in dit soort frivole uitstapjes.
Terug naar de Friezen. Op een site over etymologisch gedoe tref ik aan dat Fries ook een
soort wollen weefsel was.. Daarnaast blijkt dat de Vlaamse textielindustrie ook wol uit
Friesland betrok. Dit verklaart (denk ik) dat er in het (laat)middeleeuwse Vlaanderen afentoe wel eens een Fries rondliep.
Toegevoegd: een volgend googlerondje leert dat Friese kooplieden vee verhandelden in Damme en
tol moesten betalen. Dit boek staat nota bene in mijn kast en de schrijver geeft a.s. maandag een lezing in mijn eigen hanzestadje.
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 18/11/2011 18:49 door CarolusMagnus. (
bekijk wijzigingen)