Lolke Schreef:
-------------------------------------------------------
> Jammer dat je niet echt ingaat op Limmen in
> Kennemerland...
Volgens mij kruisten onze postings qua subthreads, maar ik wil nog wel even doorgaan op Limmen in Kennemerland. Bij nadere studie komt er eigenlijk wat bijzonders uit.
Eerst de chronologie. De Olav die naar Frisland gevaren zou zijn in de Heimskringla zit, is volgens mij Olav, son of Harald the Grenlander. Zie
blz. 218 uit "Heimskringla Or The Lives Of The Norse Kings", een Engelse editie uit 1932. Hij heeft een eigen Wikipedia lemma, onder ander in het
Engels. Dat lemma zegt over de chronologie:
Olaf II Haraldsson (995 – July 29, 1030) was King of Norway from 1015 to 1028.
Begin van het tweede millennium lijken er invallen te zijn geweest van Vikingen in de Noordelijke Nederlanden. Zie bijvoorbeeld deze opmerkingen over
Walfridus.
Wie zouden daarover geschreven kunnen hebben? Kijken we in de buurt van Limmen, dan zien we (nu) op
een uur lopen de abdij van Egmond. Het ligt er praktisch naast. Als er een menigte Vikingen in gevecht gaat met het buurdorp, dan zou je denken dat kloosterlingen daar wel iets over schrijven. Heel misschien is er zelfs wel over geroddeld in 1164, toen Olav zou zijn
gecanonizeerd
Nou, dan pakken we de Annales Egmundenses er maar bij. Op
blz. 121 van de editie van Marijke Gumbert-Hepp uit 2007 lezen we in de vertaling wat over Tiel en Utrecht, maar niet over Limmen. De bladzijden ervoor kan ik niet zien (voorbeeldweergave), maar het lijkt me sterk dat Olav het gevecht bij Limmen aan zou gaan in zijn tienerjaren c.q. als baby. Wellicht staat het elders in een kroniek, maar vooralsnog heb ik het niet kunnen vinden.
Kijken we nog wat verder rond, dan zou er in die tijd een
Friese graaf 'Dirk III' zijn geweest. Nou ben ik geneigd met IJpelaan mee te gaan en dan is deze 'Friese' graven nog in het zuiden bezig. Dat we dus geen treffen tussen Olav II en
Dirk III vinden zou in de niet-traditionele kijk dus kunnen (los gezien van het missen in de kroniek van Egmond). In de niet-traditionele visie zou Olav II bij Limmen kunnen vechten zonder in het gebied van Dirk III te komen.
Maar nu nog wat. Want als ik IJpelaan
blijf volgen dan is het stichtingsjaar van de abdij 1130. Meer dan honderd jaar nadat Olav II eventueel bij Limmen geweest zou zijn. Eerdere gebeurtenissen zouden later toegevoegd zijn.
Wat een ironie: in de traditionele kijk is het vreemd dat de komst van Olav II mist in de annalen van Egmond en dat er een Noorse koning rondloopt in het gebied van een Friese graaf zonder opgemerkt te worden (althans er lijkt niet meer overgebleven in de latere verhalen over de Friese/Hollandse graven). In een niet-traditionele kijk is het veel minder vreemd: de Friese graaf Dirk III is nog lang niet actief in die regio en de Egmondse annalen zouden nog geschreven moeten worden.
> Het zou toch mooi zijn dat "niet-traditionalisten"
> niet alleen afwijzen, vragen stellen, maar ook
> alternatieve plaatsen duiden en vragen
> beantwoorden.....
Als er nauwelijks aanwijzingen zijn, dan ga durf ik geen plaats te noemen. Ik durf natuurlijk wel wat, maar 'Kenn' afsplitsen van 'Kennemer', dan de 'e' door een 'i' vervangen, vervolgens 'Lim' van 'Limmen' afhalen, daar weer een 'a' achter plakken en dan nog weer 'Kinn' met 'Lima' verenigen: heftig. Ik heb al moeite met 'Dore/Odre' en 'Stad/Vic'
Vragen beantwoorden heb ik hierboven gedaan dacht ik zo