Als ik het gebeuren nog eens doorklik en -lees valt me op dat die Olaf een druk militair en politiek leven heeft geleid, behoorlijk wat bloed heeft vergoten en toch nog als heilige eindigt. Het hoofdstukje over Kinlima beslaat maar een paar regels en gaat eigenlijk alleen over 'een 5de veldslag'. Samengevattend en vrij vertaald: "Olaf landt op een Fries strand, ontmoet wat tegenstand en verslaat de boeren met zijn Vikinghand". In al zijn geo-politieke avonturen is deze veldslag een onbeduidend intermezzo; het houdt in ieder geval geen verband met zijn ambities in Engeland, Noorwegen en Denemarken. je zou je bijna afvragen of die slag ooit heeft plaatsgevonden...
Volgens
Gjallar was er in 1009 nog een aanval op het rivierengebied. Maar daarna vind ik niks meer. Neemt niet weg dat de schrijver (of de 'verhalenverzamelaar') Friesland en Kinnlima met elkaar combineert en dat is misschien interessanter dan de feitelijke/mogelijke gebeurtenis op het strand. Of Kinnlima nu een combi is van Kinheim en Limmen, of gewoon een verschrijving van Kinn
Hima, daar moeten we verder maar niet over speculeren.