Het is een heerlijk boekje en ik heb het bijna uit. Nog even de Appendix "Friese mantels en de abdijen van Fulda en Werden" lezen.... Daarna nog even kijken naar alle voetnoten.
Twee publicaties van Pirenne worden genoemd, waaronder Draps de Frise...
Daarnaast worden nog dik 90 andere boeken en publicaties genoemd. Zou van Gorp dat allemaal gelezen hebben?
Het algemene deel gaat over het ontstaan van de terpen en de leefwijze van de terpbewoners. Vervolgens wordt even de hele geschiedenis van het eerste Millennium besproken inclusief onze bekende Missionarissen. De visie uit 1985. Of de visie van van Gorp. In elk geval traditioneel. Maar hier en daar wel opmerkingen waar ik ook nog graag ns op terug wil komen.
Zeer uitgebreid komt van Gorp terug op alle bekende theorieën. Ook de hypothese van Pirenne op blz 19. Deze visie wordt gesteund door Schulte en door Häpke. Ook de meeste Vlaamse historici volgen het standpunt van Pirenne: Espinas, Laurent, Van Werveke, Van Houtte, Verlinden.
Van Gorp geeft geen waardeoordeel. Hij merkt alleen droog op dat Archeologische vondsten van textiel bij opgravingen in terpen in in Scandinavische handelssteden en onderzoek op dit materiaal een nieuw licht hebben geworden op het vraagstuk van de pallia Fresonica.
Nergens in het hele boekje wordt ingegaan op "Birri":
http://users.skynet.be/ovo/Vlasnijverheid2.html En dat intrigeert me nog al. Overigens vind ik op het internet ook maar betrekkelijk weinig over Birri-laken.
Van Gorp gaat ook in op de geschreven bronnen uit de 8e, 9e en 10e eeuw die "pallia Fresonica" vermelden.
Eén van die vermeldingen betreft Notkerus Balbulus die beschrijft dat de Friezen in de tijd van Karel de Grote beginnen met het verkopen van kleinere mantels voor dezelfde prijs. Daarbij legt hij de volgende woorden in de mond van Karel, en dat is werkelijk kostelijk:
"Welk voordeel hebben die kleine manteltjes? In bed kan ik me er niet mee bedekken; paard rijdend kan ik me niet beschermen tegen wind en regen en wanneer ik me terugtrek om mijn natuurlijke behoeften te doen verga ik van de kou door het bevriezen van mijn dijen".
Soortgelijke informatie over de levering van te korte mantels komen tot uiting in een brief van Karel de Grote aan Offa, koning van Mercia in Engeland:
".........zo verzoeken wij u dringend ten aanzien van de afmetingen van de mantels dat u ze even lang laat maken als ze in vroeger tijden tot ons kwamen".
Volgens van Gorp is er onvoldoende bewijs dat de pallia Fresonica vooral in Engeland geproduceerd werd..... Maar dat moeten jullie zelf ns lezen.......
(wordt vervolgd)
Groeten, Lolke