Op diezelfde site valt ook te lezen: "Het onderzoek van Heeren is onderdeel van het onderzoeksprogramma 'Rurale gemeenschappen in de civitas Batavorum en hun integratie in het Romeinse rijk', geleid door prof. dr. Nico Roymans.". Deze professor werkt ook op de UvA. Net als Heeren. Net als
Wouter Vos. Ook Roymans lijkt uit te gaan van de gedachte dat de 'civitas Batavorum' zich in dezelfde regio als de Betuwe bevond. Dan is het logisch dat je wat je daar in de bodem vindt interpreteert als spullen van Bataven (niet-Romeinen) die nogal 'Romeinserig deden'. Als je uitgaat van de gedachte dat de civitas Batavorum daar niet lag, dan vind je 'gewoon' Romeins aandoende spullen. Ook heel boeiend natuurlijk, maar met de Bataven heeft het dan niets te maken. Als ik het proefschrift ergens zou kunnen downloaden, dan ben ik erg benieuwd of Heeren ook aangeeft op basis van welke argumenten hij er vanuit gaat dat de civitas Batavorum daar lag. Voor de conclusies in zijn proefschrift is dat namelijk erg belangrijk. Voor deze UvA wetenschapper hoop ik dan ook dat hij meer argumentatie heeft dan 'Batua lijkt op Betuwe' en 'Nederland was toch ooit de Bataafse Republiek'. Want die laatst genoemde wetenschappelijk ongefundeerde traditie heeft al veel mensen zand in de ogen gestrooid. 'Bethune' lijkt bijvoorbeeld ook op Batua. En daar liggen in mijn optiek meer aanknopingspunten voor het eiland der Bataven dan in de Betuwe. En dan krijg je ook een heel ander verhaal dan waar Roymans, Vos en Heeren tot nu toe mee bezig zijn geweest.