Project Saksen (vervolg 2)
Omdat de vorige berichtenreeks waarin ik steeds mijn updates aankondigde (
Project Saksen (vervolg)) al weer erg lang is geworden, begin ik weer een nieuwe discussielijn.
De update van vandaag betreft bron nr. 30,
Chronica, de wereldkroniek van Cassiodorus, de staatsman in dienst bij Theoderik de Grote, eerste koning van het Ostrogotische Rijk (Italië).
De betreffende mededeling over de Saksen is niet nieuw, want die heeft Cassiodorus letterlijk overgenomen uit de oudere kroniek van Hiëronymus van Stridon,
Chronicon, die besproken is als bron nr. 7.
Het is best een klus gebleken om de onderlinge samenhang te ontrafelen tussen de kronieken van Hiëronymus, Cassiodorus en die van Prosper Tiro van Aquitanië (
Epitoma chronicorum). Zeker als blijkt dat in verband met de chronologie ook de paastabellen van Victorius van Aquitanië een rol spelen (
Cursus Paschalis).
Lastig en er staan bij mij nog wel wat vragen open. Maar ook een boeiende puzzel.
Voor de Saksen voegt het niet veel toe.
Wel ook weer veel plezier beleefd aan het uitpluizen van de grote lijnen van de geschiedenis behorend bij de tijd rondom Cassiodorus.
Weer bereikbaar via de pagina
Artikelen.
En zoals altijd: opmerkingen en kanttekeningen worden op prijs gesteld. Ook als je fouten ziet (in inhoud of taal) ... ik hoor het graag.
Groet,
Dagobert
Science: An orderly arrangement of what at the moment seem to be facts.