Hoi Lolke,
een beetje laat, ik was mijn wachtwoord kwijtgeraakt.
Als je je DNA bij FamilytreeDNA laat testen kom je in de database en kun je lid worden van de verschillende forums. Voor R-U106 is er een forum waar zeer veel kennis en kunde bestaat. Ze zijn de officiele wetenschap vaak 10 jaar vooruit doordat de officiele wetenschap aan meer regels gebonden is en graag zijn eigen data verzamelt en niet gebruik maakt van de FTDNA database.
De laatste ontwikkelingen zijn hier te lezen:
[
www.jb.man.ac.uk]
Daarin zie je dat de migratie uit de omgeving Oekraine langzaam naar het westen gaat en de eerste voorouders van R-U106 ongeveer 2900 BC in west europa aankwam. 400 jaar later vinden we dus een R-U106 in Noord Holland.
De migratie naar de UK kwam op gang in de Romeinse tijd en vond haar hoogtepunt rond 500 AC.
De percentages konden oplopen tot boven de 40%, maar zijn nu weer wat lager door nieuwe import.
Omdat 30% van de huidige friezen van deze man (of een van zijn toen vrij recente voorvaderen) afstamt zou ik toch wel enige continuiteit kunnen zien en deze man een van de eerste friezen willen noemen. Een vraag blijft nog steeds wat er met de mannen is gebeurd welke door deze eerste friezen vervangen zijn. Extra import van vrouwen in die tijd is niet te zien. Dus de oudste friezen zouden dan die vrouwen zijn die er voor die tijd al heel lang leefden....
Het deel over Castellum Flevum is slechts een hypothese maar er zijn wel een aantal goede argumenten voor te bedenken...