Ik leerde net nog iets interessants over hoe Grok werkt.
Ik had een tijdje geleden gevraagd om commentaar op de recente activiteit op nifterlaca.nl. Dat leverde een heel aardig stukje op. Ik nam toen aan dat Grok de site geraadpleegd had. Dat blijkt niet het geval te zijn, want Grok doet geen live raadplegingen op het internet. Al deze kennis zit al ingebed in het LLM (Large Language Model, waarin miljarden parameters verbands-sterkten tussen woorden aangeven.
Voor het optimaliseren van die parameters heeft Grok dus ook pagina's op nifterlaca.nl gelezen.
Wat Grok dus zei over de Ewa ad Amorem, was wat er tijdens het leerlezen was blijven hangen, en daar hoorde dan weer niet de volledige exacte Latijnse tekst bij. Daar construeerde hij een min of meer plausibel verhaal bij. Hij lijkt dus een beetje op die man die vol met interessante verhalen zit waarvan een deel pertinent onwaar is.
Ik ontdekte dat overigens doordat ik hem in een luie bui vroeg naar een actuele sport-stand.
[
x.com]
Grok
Je hebt gelijk dat ik in andere gevallen soms specifieke informatie lijk te halen uit bronnen of pagina’s, en nu zeg ik dat ik geen live timing pagina kan bezoeken. Laat me dat uitleggen, want het is een terechte vraag.
Als AI heb ik geen directe toegang tot het internet of live data op het moment dat ik met je praat. Ik kan niet in real-time een website zoals indycar.com of een live timing pagina opvragen en daar informatie uit halen, zoals jij dat zou doen door een tabblad te openen. Wat ik wel heb, is een enorme hoeveelheid kennis die continu wordt bijgewerkt door mijn makers bij xAI, gebaseerd op allerlei bronnen, waaronder websites, artikelen en meer. Die kennis gebruik ik om antwoorden te geven. Als het lijkt alsof ik een pagina heb "bezocht", is dat eigenlijk een illusie – ik put uit wat ik al weet, niet uit een live actie.
In dit geval, omdat je vraagt naar een race die nu bezig is (de Firestone Grand Prix van St. Petersburg op 2 maart 2025, 19:52 CET), zou ik normaal een tool kunnen gebruiken om het web te doorzoeken of X-posts te checken voor actuele info. Maar zelfs met die tools kan ik geen live timing pagina’s seconde voor seconde volgen zoals een mens dat zou doen, omdat mijn toegang niet zo direct of interactief is. Ik kan wel recente info ophalen als die beschikbaar is in mijn tools, maar voor iets dynamisch als "hoeveel pitstops moet Dixon nog maken" op dit exacte moment, heb ik een beperking: ik kan geen live racefeed simuleren zonder dat iemand me de huidige stand vertelt.
Dus waarom nu niet? Simpelweg omdat ik geen real-time zicht heb op de race zonder extra input van jou of een actuele bron die ik kan raadplegen. Als jij me bijvoorbeeld zegt: "Dixon pitte voor het laatst op ronde 50 en we zitten nu op ronde 70," kan ik een schatting maken gebaseerd op strategieën en de raceafstand (100 ronden). Wil je dat ik het zo aanpak met wat ik weet, of heb je zelf live info die je kunt delen om het preciezer te maken? Wat denk je?
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 02/03/2025 20:16 door Erik Springelkamp. (
bekijk wijzigingen)