Home · Forum · Regels · Artikelen · Links
Nifterlaca
Welkom! Log in Registreer een nieuw account

Zestiende verjaardag!

03 mei 2025 12:13

Zestiende verjaardag!

Ik had hier kunnen schrijven dat nifterlaca.nl vandaag ton jaar is geworden.
Ton is hierbij de naam voor het zestiende cijfer in het tonale systeem, een hexadecimaal talstelsel dat omstreeks het midden van de negentiende eeuw werd voorgesteld door de Zweedse Amerikaan John Nystrom. Hij gaf de naam noll aan de nul en telde als volgt verder:
an, de, ti, go, su, by, ra, me, ni, ko, hu, vy, la, po, fy, ton

Naast de cijfersymbolen 0 t/m 9 bedacht hij 6 nieuwe karakters en “verplaatste” de 9 naar de waarde 10. De nieuwe karakters bestaan niet in Unicode, maar zijn te zien op de door Nystrom voorgestelde wijzerplaat van een klok met een verdeling in zestien uren.

Ook had ik kunnen verwijzen naar Melencolia I, een gravure die Albrecht Dürer maakte in 1514. Op die gravure staat een magisch vierkant van orde 4 met de cijfers 1 t/m 16. Alle rijen, kolommen en diagonalen hebben de som 34.
De centrale figuur op de gravure is een weemoedige gevleugelde gedaante, omringd door een verzameling objecten, kennelijk zonder enige onderlinge relatie en waarvan de betekenis of symboliek op meerdere manieren kan worden uitgelegd.
Hier zou ik dan een link kunnen leggen met de inhoud van ons discussieforum, waar we regelmatig proberen aan multi-interpretabele voorwerpen en bronteksten een bepaalde uitleg te geven.

Maar, … ik heb me bedacht en gooi het over een andere boeg.

Vandaag viert nifterlaca.nl Sweet Sixteen.

De zestiende verjaardag is voor veel mensen het moment waarbij een aantal volwassen verantwoordelijkheden worden aangenomen. Zodoende markeert deze leeftijd zo’n beetje het einde van de kindertijd.

Op deze manier bekeken is nifterlaca.nl dus nog erg jong en heeft nog een lange toekomst voor zich. Wat mij betreft gaan we dus voorlopig lekker voort.

Allemaal gefeliciteerd en dank voor alle bijdragen!

Groet,
Dagobert

P.S.:
Ontegenzeggelijk is de activiteit op het forum de laatste tijd sterk teruggelopen. Dat heeft deels misschien te maken met een verminderde zichtbaarheid van mijzelf. De laatste maanden is veel van mijn tijd opgeslokt door alle beslommeringen die samenhingen met een verhuizing. Die periode kan ik spoedig achter me laten en me weer meer gaan storten op de geschiedenis van het tijdvak dat me zo boeit. Want ondanks de verminderde zichtbaarheid is de belangstelling beslist niet afgenomen. En mocht iemand het zich afvragen … ik heb de website geen moment aan haar lot overgelaten, maar altijd, elke dag gemonitord of er zich misschien ongewenste zaken voordeden.

Science: An orderly arrangement of what at the moment seem to be facts.
Onderwerp Auteur Gepost

Zestiende verjaardag!

Dagobert 03 mei 2025 12:13

Re: Zestiende verjaardag!

Aldgisl 06 mei 2025 09:08

Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen