Lolke Schreef:
-------------------------------------------------------
> Op de onlangs teruggevonden castra bij Valkenburg
> wordt door de archeologen en historici de naam
> Praetorium Agrippinae geplakt. Op vici.org wordt
> die naam geplakt op het kleinere castellum dat wat
> dichter bij de zee ligt.
We moeten er natuurlijk wel rekening mee houden dat Vici niet zo snel kan meeveranderen als inzichten veranderen door nieuwe ontdekkingen.
Van “oudsher” werd de naam Praetorium Agrippinae gekoppeld aan het castellum dat bij Valkenberg bekend was (in het dorpscentrum, beroemde opgraving van Van Giffen).
Nu er ook dat castra ontdekt is een deel van de al bekende structuren waarschijnlijk anders geïnterpreteerd moeten worden, lijkt het mij logisch om die naam Praetorium Agrippinae te koppelen aan de locatie met alle Romeinse kampen, nederzettingen, structuren die daar geweest zijn.
> Wat weten we nou allemaal?
> De Peutingerkaart toont Lugdunum op 2 mijlen van
> Praetorium Agrippinae en vandaar is het 3 mijlen
> naar Matilo.
>
>
>
> Op het eerste gezicht lijkt het allemaal te
> passen. Lugdunum op het castellum, dan Praetorium
> Agrippinae op het castra en Matilo op het
> castellum bij Roomburg. Al deze toponiemen liggen
> op de Peutingerkaart tussen Rijn en Maas(Patabus
> op de kaart)
Ik vind het een beetje merkwaardig dat je kennelijk helemaal de traditionele interpretatie voor Lugdunum buiten beschouwing laat.
Van oudsher gaan velen er vanuit dat het hier de zogenaamde “Brittenburg” betreft.
Waar de exacte locatie is, is nog steeds niet volledig opgehelderd, maar het moet toch ergens buitengaats bij Katwijk zijn.
Met
Lugdunum - Brittenburg
Praetorium Agrippinae - Valkenburg
Matilo - Roomburg
enz., zijn er m.i. geen echte problemen met de afstanden op de Peutingerkaart. Waar we toch ook niet al te veel waarde aan mogen hechten, gezien de vele problemen die er aan die kaart kleven.
> Om deze redenen ben ik terughoudend om het castra
> de naam Praetorium Agrippinae te geven. We moeten
> hopen dat er wat dichter bij Matilo bij nieuw
> archeologisch onderzoek iets leuks gevonden
> wordt.
Volgens mij zoek je een probleem waar er geen is. Ik zie geen enkele noodzaak om in verband hiermee “iets” te veronderstellen dichter bij Matilo. (Natuurlijk zijn nieuwe ontdekkingen sowieso altijd interessant

)
Groet,
Dagobert
Science: An orderly arrangement of what at the moment seem to be facts.