> Zo is het inderdaad.
Gaaf. Nog iemand die er bij was.....zo is het. En niet anders.
> Verder was Radbod in zijn tijd een internationaal
> beruchte boef. Zijn faam reikte tot in Engeland,
> waar abdis Bugga toen ze het nieuws van zijn dood
> vernam een felicitatiebrief aan Bonifatius stuurde
Die was ik
vergeten..... terwijl die hier wel heel toepasselijk lijkt inderdaad. Het blijkt in de dmgh.de
brief nummer 15 te zijn. Daar staat inderdaad wat over 'Rathbodum', vijand van de kerk. Mostert zegt daarover:
In een brief aan de Angelsaksische non Bugga, met wie hij tijdens zijn verblijf in Friesland correspondeerde, beschrijft hij de recente ontwikkelingen. Helaas is de brief niet bewaard. Uit het antwoord van Bugga kunnen we opmaken, dat hij over zjn succesvolle onderhoud met Gregorius II sprak. Vervolgens beschreef hij hoe 'de vijand van de katholieke Kerk Radbod' was komen te overlijden. Daarop had God hem 'in een droom onthuld, dat je openlijk Gods oogst moest maaien en de schoven der heilige zielen in de schuur van het hemelrijk binnenbrengen'.
Als ik Mostert volg, dan lijkt het er dus op alsof Bonifatius hier als een soort van 'oorlogscorrespondent' in of naast het rampgebied 'Friesland' wordt geplaatst. Het is dan Bonifatius die het nieuws van Radbouds overlijden naar Bugga gebracht zou hebben. Pakken we een andere(?)
Engelse vertaling erbij, dan lijkt het er wel op en volg ik Mostert hier in zijn interpretatie (moge duidelijk zijn dat ik hem niet volg in zijn interpretatie 'Friesland'):
Be it known to you, my gracious father, that I give thanks without ceasing to Almighty God because, as I learned from your letter, He has shown His mercy to you in many ways and jealously guarded you on your way through strange and distant lands. First, He inspired the Pontiff who sits in the chair of Peter to grant the desire of your heart. Afterwards He humbled at your feet King Radbod, the enemy of the Catholic Church; finally He revealed to you in a dream that you would reap God's harvest and gather many souls into the barn of the heavenly kingdom. I am led to believe that, no matter what our circumstances on earth may be, nothing can separate me from the affectionate care you have always shown.
Bugga, of volgens sommigen ook
Eadburga, zou op het
Isle of Thanet gezeten hebben. Dat is natuurlijk geheel toevallig vlakbij het kanaal, waar natuurlijk heel toevallig sommigen op dit forum aan de continentale kant Saxones en Fresones willen plaatsen.
> (terzijde: het is wel grappig dat Bugga in
> diezelfde brief spreekt over een visioen dat
> Bonifatius had gehad).
Het lijkt mij geen visioen in de zin van toekomst voorspellen of het aansmeren van telepathische gave. Het is een droom waarin hij een opdracht van God krijgt. In die zin zet Bonifatius zichzelf niet op een hoger plan, maar deelt hij een 'collega in het geloof' mee dat hij denkt dat God wil dat hij flink aan het bekeren slaat. Geen vergezicht van de dood van een leider der Fresones dus. Wel een droom, maar van een andere orde.
> Je kunt het vergelijken met het feit dat de
> Nederlandse media een halfjaar terug vol stonden
> met berichten over Osama bin Laden, de grootste
> boef van onze tijd. Daaruit kun je niet
> concluderen dat er een speciale link bestond
> tussen Osama en Nederland. Ook in andere landen
> schreven de kranten erover.
.... dit is wat mij betreft een vergelijking van het niveau tang op varken. Osama Bin Laden zou verantwoordelijk zijn voor het neerhalen van twee van de grootste torens op de wereld met behulp van passagiersvliegtuigen. Dit vond plaats in een multimediale wereld waar de hele dag gebeurtenissen van over de hele wereld via tv en radio gebroadcast worden. Hoewel die ramp relatief weinig aardbewoners zelf persoonlijk raakte, heeft hij via de media heel veel mensen geraakt.
Dit vergelijken met de vroege middeleeuwen, waarin er geen tv, geen radio, geen telefoon, geen kranten waren is volkomen buiten alle proporties. Nieuws gingen vele malen langzamer en de schaal (tijd en afstand) waarop alles plaatsvond was in verhouding tot de transportmiddelen. Bij Osama Bin Laden zouden de bevelhebbers zo'n beetje live mee hebben gekeken.....
Mocht de vergelijking toch zin hebben, laat dan gerust bronnen zien vanover heel Europa waarin iedereen diep onder de indruk was van Radbouds verscheiden. Vooralsnog hebben we een brief van Engelse mevrouw aan het Kanaal, die het rechtstreeks van een insider gehoord had.
Nogmaals: een visioen van de abt van Lobbes is echt geen bewijs dat Laubachi in de Lex Frisionem gelijkstaat aan Lobbes, maar om nu de suggestie te doen alsof 'iedereen in die tijd overal van die visioenen van dying Radbod had' en dat dus de locatie Lobbes niks van doen had met Frisia c.q. Radbod......zo kun je alles wel marginaliseren.